BIBLIJSKA ZEMLJA: Ugroženo hrišćansko nasleđe Sirije ( drugi deo )

0

Na mestu gdje je danas džamija nalazio se i Jupiterov hram i hrišćanska bazilika (kada su muslimani ušli u Damask, 636. godine, istočni dio hrišćanske bazilike su pretvorili u džamiju, dok je zapadni dio ostavljen i dalje hrišćanima na korišćenje. Ovaj dogovor iz ranog srednjeg vijeka, nezamisliv za današnje vrijeme, trajao je oko 70 godina). Prema islamskom predanju, kada je u osmom vijeku otvoren sanduk u kojem je bila glava Jovana Krstitelja, kojeg poštuju i muslimani, ona je bila netaknuta vremenom, još uvek sa kosom i kožom.

U hrišćanskom delu Damaska nalaze se (i obilježeni su) prozor preko kojeg je pobegao apostol Pavle, bježeći od ogorčenih Jevreja ljutih na njega što je postao hrišćanin, i kuća Ananija, ranog hrišćanina, koji je dočekao Pavla u Damasku…

Svakako nije sirijska prestonica jedini grad koji se može pohvaliti bogatim hrišćanskim nasleđem. U Seidnaji je, na primjer, manastir posvećen Bogorodici u kojem se nalazi portret Device Marije koji je slikao sveti Luka. Zanimljivo je da su godinama, u septembru, za praznik rođenja Bogorodice, u manastir dolazili hodočasnici i hrišćanske i islamske veroispovesti.

Ako bi se nastavilo ka severu zemlje, putnik bi naišao na mesto Malula, pretežno naseljeno grko-katolicima koji još govore aramejski, jezik Isusa Hrista. Tu je i manastir svetog Sergeja, rimskog legionara koji je prešao u hrišćanstvo i stradao mučeničkom smrću, iz četvrtog vijeka. Prema nekim informacijama, manastir je bio meta sirijskih pobunjenika, a u okolnim selima više i nema hrišćana.

DANAŠNJA SIRIJA

U Siriji, kakva je bila prije nekoliko godina, živjelo je oko deset odsto hrišćana, a konfesionalna mešavina tamošnjih zajednica bila je neverovatna. Samu hrišćansku zajednicu činili su, između ostalog: grko-katolici (melkiti), Grčka pravoslavna crkva, Sirijska crkva, Jermenska pravoslavna crkva, Rimokatolička crkva u Siriji, protestanti…

Grko-katolički patrijarh u Siriji izjavio je početkom 2014. da je do tada uništena 91 crkva, a 24 hrišćanska sela u potpunosti su evakuisana. Tvrdi se da su uništene desetine istorijskih mjesta, da su ikone i crkvene knjige ili spaljene i polomljene ili se, ako su vrijedne, preprodaju.

Jedan koptski sajt navodi da je čuvena crkva u Homsu, sagrađena na mestu crkve iz polovine prvog veka, i u kojoj se čuva po predanju, dio pojasa Bogorodice, takođe dobrim dijelom uništena. Krajem avgusta pojavili su se snimci i slike manastira Svetog Elijana u Homsu starog oko 1500 godina. Danas su od njega ostale ruševine. Ono što je još važnije, mnogo je stradalih, kako među višim i nižim sveštenstvom tako i među vjernicima. Ljudi koje viđamo danas beže iz porušenih gradova u pokušaju da spasu svoje živote, da rade i vjeruju slobodno.

Melkitski arhiepiskop iz Alepa je u svom govoru u aprilu ove godine u Njujorku kazao: „Decenijama su sirijski hrišćani živeli mirno zajedno sa muslimanskom većinom koja je bila tolerantna. To je bila topla atmosfera međusobnog prihvatanja i prijateljstva. Više nije tako. U nebrojenim napadima – od kojih je najskorije bombardovanje hrišćanske četvrti za vreme Vaskrsa – uništene su crkve, preduzeća i industrija, infrastruktura i društvene institucije…

Oko tri miliona Sirijaca, i hrišćana i muslimana, od 2011. godine je pobjeglo iz Sirije. Hrišćanske zajednice su, zajedno sa drugim manjinama, nemoćne pred napadima ISIL-a, pogotovo kada su prva meta kampanje ‘kalifatskog’ religijskog čišćenja“. Govor je započeo rečenicom: „Sirijski hrišćani su u ozbiljnoj opasnosti i moguće je da ćemo uskoro nestati.“

Piše: Ljubiša Moračanin

Magazin Sedmica

POSTAVI ODGOVOR

*