Бугарска зна шта да ради са својим РВ: У Русији купују моторе за своје МиГ-29!

0

Бугарска је у среду 9. новембра потписала уговор са Русијом о куповини мотора РД-33 за ловачке авионе МиГ-29. То је потврдио бугарски премијер Бојко Борисов који првобитно није био вољан да износи детаље споразума али је већ након два дана агенцији ТАСС открио да је посао вредан скоро 21 милион евра и да ће се набавити 10 мотора.

Борисов је такође саопштио да Софија жели да од Русије откупи право на одржавање мотора за авионе произвођача МиГ и Сухој које Ратно Ваздухопловство има у инвентару.

Према уговору који је потписан са компанијом РСК МиГ Бугарска ће набавити 4 нова мотора РД-33 Серије 2 као и 6 мотора чији ће се ремонт извшити у ремонтом заводу ОАО ’’ММП имена Чернишева’’. Прва два мотора морају стићи пре 30. априла 2017. док ће сваког следећег месеца бити испоручивана по два мотора.

Како је додатно пренео бугарски ваздухопловни журнал Аеро бугарска влада је још 24. октобра ове године изабрало бугарску фирму Авиостарт ЛТД као испоручиоца мотора. Ова фирма је фактички представник компаније РСК МиГ у Бугарској и са њиховим представницима су проведени преговори 25. и 26. октобра након чега је завршена процедура директних преговора и коначно потписан уговор.

Претходно је 4. октобра објављено да је поништен тендер за набавку 10 мотора који је био објављен још 15. априла а главни разлог отказа тендера је био то што понуђачи нису задовољили главни услов да се мотори (нови или половни) у моменту потписивања уговора налазе ускладиштени. Сутрадан је министар одбране Ненчев рекао да ће се приступити директним преговорима а процедура за нови тендер објављена је 18. октобра.

Подсетимо 22. октобра 2015. Бугарска је са Пољском потписала уговор о ремонту 6 мотора РД-33 у пољском заводу WZL-2 из града Бидгошч, а по препоруци НАТО-а који је захтевао од својих чланова да се уздржавају од војне сарадње са Русијом због актуелне ситуације у Украјини. Споразум са Пољском укључивао је, осим ремонта и позајмљивање мотора као и могућу модификацију авиона.

Два пољска мотора стигла су у Бугарску 29. децембра 2015. које ће Бугарска моћи временски користити две године или по 200 сати налета а одмах сутрадан у Пољску су послата прва два мотора са бугарских ловаца. Ремонт 6 мотора коштао је Бугарску скоро 6,13 милиона евра а након ремонта мотори ће моћи да се користе наредних 8 година или 350 сати налета. Поређења ради РСК МиГ је понудио 500 сати налета по мотору уз цену од 6,3 милиона евра.

Споразум са Пољском направљен је без сагласности руског произвођача РСК МиГ чији су руководиоци запретили да ће прекинути сваку логистичку подршку за бугарске МиГ-ове 29 и који су подсетили да пољски ремонтни заводи немају лиценцу за радове на моторима РД-33.

Сасвим је могуће да због потписивања уговора са Русијом, посао са Пољском неће бити реализован не само због тога што ће се бугарски мотори ипак ремонтовати у руском заводу него и зато што је Бугарска отпочела преговоре и за добијање лиценце за сервисирање млазних мотора ловаца МиГ-29 и јуришника Су-25.

Живојин БАНКОВИЋ, ТангоСикс

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*