„Фејсбук” жели податке и о банковном рачуну

0

Компанија се нада да би додатним функцијама обновила раст који више не иде стопом коју очекују инвеститори

Пре великог скандала са фирмом „Кембриџ аналитика” корисници „Фејсбука” су можда били спремнији да поделе са компанијом Марка Закерберга податке о платним картицама и финансијском билансу. Сада велика већина сигурно зазире и од саме помисли на то, због чега је вест да највећа друштвена мрежа на интернету од банака тражи осетљиве финансијске податке изазвала буру.

Како је у уторак објавио „Волстрит џорнал”, калифорнијски џин је од водећих америчких банака Чејс, Џеј Пи Морган, Ситибанк, Велс Фарго и Ју Ес Банкорп тражио детаљне финансијске податке о томе како и где њихови клијенти троше новац. Циљ је, како се наводи, да натера кориснике да још више времена проводе на овој мрежи, и то тако што би се поставио као посредник између клијената и банака за неке основне услуге. На пример, уместо да телефоном зову корисничку подршку, могли би преко сервиса за размену порука „месинџер” да добију потребне информације.

„Фејсбук” је, према писању америчког листа, уверавао банке да неће користити њихове податке за пласирање циљаних огласа нити ће их делити са трећом страном. Међутим, откако се сазнало како је „Кембриџ аналитици” било лако да прибави и злоупотреби личне податке корисника „Фејсбука” много је разлога за бригу. Једна од банака се већ повукла из ових разговора, забринута за могуће кршење приватности.

„Ми не делимо податке наших клијената о трансакцијама с другим платформама. Зато смо морали да кажемо ’не’ неким стварима”, рекла је представница Џеј Пи Морган банке Патриша Векслер.

Овакав одговор не чуди ако се зна да су преговори с банкама вођени у време док је Закербергова компанија била (и још увек је) предмет неколико истрага о везама са фирмом „Кембриџ аналитика”, која је учествовала у кампањи Доналда Трампа а користила податке о 87 милиона корисника „Фејсбука” без њиховог пристанка. Ова британска консултантска фирма је у међувремену под теретом скандала банкротирала.

„Фејсбук” је демантовао да је од банака тражио детаље о трансакцијама. Како су рекли за „Волстрит џорнал”, намера им је да у „месинџер” убаце апликацију за проверу стања на рачуну и за упозорење на могућу финансијску превару.

„Као и многе друге онлајн компаније, склапамо партнерства с банкама и картичарским кућама како бисмо понудили услуге као што су дописивање с клијентима или управљање рачуном”, одговорила је Закербергова компанија. Додали су да решења ове врсте већ постоје за Пејпал, Ситибанку у Сингапуру и власнике „америкен експрес” картице у САД.

Компанија се нада да би додатним функцијама на мрежи са импресивним бројем од 1,3 милијарде корисника обновила раст који више не иде стопом коју очекују инвеститори. Због тога је вредност компаније прошлог месеца по објављивању тромесечних податка пала за невероватних 120 милијарди долара за један дан, што је највећи дневни пад у историји америчке берзе.

Осим што повезује пријатеље и за многе је постао основни извор информисања, „Фејсбук” тежи да постане и платформа на којој ће људи директно куповати ствари и услуге.

Предложени аранжман користио би и банкама које су под притиском да изграде везе са великим и моћним онлајн платформама. Омогућио би им да се дигитално повежу са клијентима, јер многе каскају у сегменту мобилних плаћања. С друге стране, оне нису баш вољне да препусте контролу трећој страни као што је „Фејсбук” и више би волеле да задрже кориснике на својим сајтовима и апликацијама.

Неименовани извори рекли су „Волстрит џорналу” да су и „Гугл” и „Амазон” тражили од банака да размењују податке како би они могли да преко својих виртуелних помоћника (гугл асистент, алекса) пруже основне банкарске услуге.

Финансијске услуге на „месинџеру” нису новина, јер „Фејсбук” последњих година покушава да, у складу са општим трендом комерцијалног коришћења чет-сервиса, претвори „месинџер” у платформу за куповину и комуникацију са клијентима. Преко њега корисници могу да ступе у контакт са представницима „Америкен експреса”. Такође, прошле године „Фејсбук” је склопио договор са „Пејпалом” који омогућава корисницима да преко „месинџера” обављају пренос новца, док власници бесконтактне „мастеркард” кредитне картице могу да наручују онлајн и плаћају из „месинџера”. Представник „Мастеркарда” истакао је да „Фејсбук” у том случају не види податке о платним картицама. Међутим, после скандала са злоупотребом података, за које наводно „Фејсбук” није ни знао да их „Кембриџ аналитика” има и користи, обичан корисник овакве тврдње узима с резервом.

 

Јелена Каваја

политика

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*