Грађанске иницијативе: Млади највише верују себи, породици и цркви, најмање у институције власти

0

Грађанске инцијативе (ГИ) представиле су данас резултате истраживања који су показали да ученици средњих школа имају „веома ниско поверење у институције државне и локалне власти, док највише поверења имају у себе, породицу, пријатеље и верску институцију“.

Представљајући истраживање „Евалуација ефеката предмета Грађанско васпитање – 10 година после“, резултати су показали да су ученици тих школа „мало заинтересовани за политичка збивања и друштвени ангажман, као и да су осредње упознати са актуелним политичким збивањима и углавном се информишу путем интернета (75 одсто) и телевизије (53 одсто)“.

Млади су такође у већој мери „евроскептици“, тако да на питање колико је по њиховом мишљењу важно за Србију да постане чланица ЕУ „само 11 одсто њих је рекао да им је врло много важно, а 25 одсто је одговорило са нимало“.

Kада се говори о социјалној дистанци према припадницима других мањинских група „она генерално није изражена, али да ипак постоји према Албанцима (36 одсто), припадницима ЛГБТ+ популације (41 одсто) и особама оболелим од сиде (40 одсто)“.

Kада се говори о њиховом познавању градива Грађанског васпитања (ГВ), ученици су „најмање овладали појмовима као што су расизам или етноцентризам, затим делатностима неких међународних организација, улоге грађана у демократском друштву, док су са друге стране добро овладали темама као што је подела власти“.

У поређењу са резултатима сличне студије спроведене 2009. године, млади су показали виши ниво знања.

Такође, ученици су „углавном задовољни различитим аспектом наставе, компетенцијама наставника и атмосфером на часу ГВ-а“.

Две трећине директора сматра да би ГВ требало да буде обавезни предмет, док су наставници у највећој мери незадовољни недостатком уџбеника.

За разлику од претходне три испитане категорије где су ставови углавно били позитивни према ГВ, код опште популације став према том предмету је „умерено позитиван и да га 58 одсто испитаника оцењује важним, док је обавештеност грађана Србије о томе да је ГВ део образовног програма релативно висока и износи 77 одсто“.

Истраживањем су уочени проблеми као што је изостанак системске подршке том предмету, непостојање приручника и наставних материјала, недовољна подршка надлежног министарства, однос других актера образовног процеса према ГВ.

Истраживањем је испитано знање ученика о ГВ и њиховим ставовима према том предмету и демократским вредностима, као и ставови наставника и директора о истим питањима.

Упитницима су испитани ученици, наставници и директори средњих школа на узорку од 1073 ученика, 36 наставника и 20 директора средњих школа.

Ставове опште популације испитала је ИПСОС маркетиншка агенција на узорку од 1076 пунолетних грађана Србије.

Истраживање је спроведено у оквиру пројекта „Одбрана људских права у учионицама“ са организацијом Цивил ригхтс дефендерс.

Налази истраживања се могу наћи на хттпс://www.грађанске.орг/wп-цонтент/уплоадс/2019/03/ГВ-ГЛАВНИ-НАЛАЗИ.пдф.

аутор: АП
извор: Бета

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*