Хеликоптерски сервис РС: Они возе Додика

Када се помене Хеликоптерски сервис РС, прва асоцијација је превоз Милорад Додика и осталих функционера, иако транспорт политичара представља тек трећину њиховог посла.

0
Сервис је на услузи и полицији, Цивилној заштити РС, а нарочито у последње две године постао је симбол спасавања људских живота.

Са само четири хеликоптера у просеку стара 30 година, укупно 15 запослених и са милион и по марака буџета, Хеликоптерски сервис учествује у подухватима за дивљење. Основан је 2008. на иницијативу бивших војних пилота ВРС, а од 2014. постоји служба ваздушног медицинског транспота.

У стари хеликоптер убачена је најсавременија опрема у региону, а до сада су извели више од 60 летачких операција.

– Од самог почетка, услов је био да наше интервенције за грађане буду потпуно бесплатне. Ово није привилегија за богате. Око 99 одсто оних којима смо помогли били су обични грађани, непознати јавности – прича „ЕуроБлицу“ Бобан Кустурић, искусни пилот и директор Сервиса.

Како све функционише? Када вођа здравственог тима било које болнице у РС процени да је пацијент животно угрожен и да у Бањалуку не сме возилом, позива др Николу Бојића испред УКЦ РС, а он Хеликотерски сервис.

Ако постоје и минимум хидрометеоролошких услова, лет из базе у Бањалуци може да почне у року од 15 минута, у било које време дана и ноћи. До Требиња им треба око сат и 15 минута, до Фоче непуни сат, до Источног Сарајева 45 минута, а уз пацијента иде и лекар.

Недавно је опрема у хеликотеру богатија за инкубатор, што значи да је могуће безбедно превозити чак и новорођенчад са интензивне неге.

– Најтеже је превозити децу. Сви смо професионалци, али и родитељи. Емоције се не могу искључити. У таквим ситауцијама имамо и улогу психолога – присећа се Кустурић.

Boban Kusturić
Бобан Кустурић

Ово је једна од области где специјалне и паралелне везе РС и Србије долазе до изражаја. Постоји одлична сарадња медицинских установа две републике, као и колега пилота с обе стране Дрине. Само, ако се пацијент транспортује изван БиХ мора се поштовати правило преласка границе, али и то у таквим случајевима ипак све иде брже.

Гранична полиција долази на место слетања и одобрава докуметацију.

– Често нас за помоћ зову и из Федерације БиХ, са УКЦ Сарајево. Слетимо на Кошево – каже Кустурић, док нам чита поруке захвалности које шаље породица спашених пацијената широм Српске.

Девојчица Теа Мусић из Бањалуке једна је од спасених. Након што су лекари на УКЦ РС урадили све што су могли, једина нада била је ВМА у Београду, али дете оболело од леукемије није смело у кола хитне помоћи.

– Планирано је да полете у шест часова 29. јула 2016, али су због магле кренули у девет. Нисам могла у хеликоптер па сам кренула аутомобилом, а Бобан и екипа су ме стално обавештавали о стању мог детата. У Београду је остала 35 дана, сада је са мном. Спасили су моју Теу за длаку – прича њена мајка Адријана.

За разлику од медицинског транспорта, за кога се сазна углавном из кратког саопштења за јавност, нешто више се зна о подухватима Хеликоптерског сервиса у спасавању грађана из елементарних непогода.

Пилотима је по страшној зими остала урезана 2012, када су 20 дана, без паузе, уз ванљудске напоре помагали завејаним селима у Херцеговини, Сарајевско романијској регији и другим крајевима.

Највећи шок доживели су на Сокоцу, где су евакуисали угрожене и достављали лекове и храну при брзини ветра од 100 километара на час, а температура је у једном дану пала на паклених 30 степени испод нуле.

– Сећам се и сцене из Семберије. Наишли смо на неколико потпуно завејаних кућа. Из једне од њих изашла је жена и молила нас да јој хитно донесемо лекове. Деца су имала температуру, није им могла помоћи. Када смо се вратили, плакала је од среће – прича Чедомир Шушњар, шеф пилота у Хеликоптерском сервису.

Čedomir Šušnjar
Чедомир Шушњар
О колегама има само речи хвале, посебно наглашавајући прибраност у стресним и тешким ситуацијама. То је одлика војних пилота због чега су веома цењени у цивилној авијацији. Одликовани су „Орденом части са златним зрацима“ и „Орденом Милоша Обилића“, као и бројним другим признањима, плакетама и захвалницама.

Анегдоте: Хитно ми донесите цигаре

Посао пилота прате стрес, опасност, али и лепота и анегдоте. Тако су за време великих снежних падавина 2012, између позива за хитну помоћ, добили и један који их је шокирао: „Молим вас, хитно ми донесите штеку цигарета“. Приликом једне од медицинских интервенција пришао им је господин и рекао: „Пустите ме само да видим Додика“. Трећи пут, када су повређеног дечака довезли до лекара, на питање шта га боли, одговорио је сав сретан: „Није ми ништа, возио сам се хеликоптером“.

Вожња за Монику Белучи

У Хеликоптерском сервису упризнају да данас не би били то што јесу без подршке председника РС Милорада Додика, будући да живе од буџета и немају право да своје услуге продају на тржишту.

Према закону, на услузи су Додику, председници Владе Жељки Цвијановић, министрима, председнику НС РС Недељку Чубриловићу, али им се указала и прилика да под облаке вину и глумачку диву Монику Белучи, у време када је снимала у Херцеговини.

За ВИП путнике кажу да су опуштени, коректни и да увек слушају наређења пилота, па чак и ако им каже „ништа од лета“.

Слободан Попадић, Блиц

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*