ИМА ЛИ КО ДА ЗАШТИТИ РАДНИКЕ У СРБИЈИ Радимо по 100 дана без слободног дана!

0

Отворили Пандорину кутију! Након што је бивша радница маркета „Сунце“ испричала за „Ало!“ какву је тортуру и малтене рекетирање трпела месецима од пословодства тог трговинског ланца, нашој редакцији јуче се јавило још неколико бивших радника те фирме, који су описали како се са њима некоректно поступало.
Како тврде, на један слободан дан су понекад чекали и по три и по месеца, а шефови су им плате исплаћивали у мањем износу од предвиђеног!

Београђанка Татјана Васиљевић, самохрана мајка седмогодишње девојчице, која је радила у новобеоградском објекту „Сунца“ у Војвођанској улици, каже за „Ало!“ да јој је шефица у том маркету отворено рекла да на слободне дане може да заборави.

– Читава три и по месеца сам радила без слободног дана, а када сам покушала да се побуним, шефица ми је само одбрусила да то што ми је менаџер рекао да ћу имати бар један слободан недељно не значи ништа и да на то могу да заборавим. Наравно, то што сам радила прековремено, по седам дана у недељи, није ми додатно плаћено. Напротив, дешавало се да ми уместо 6.779 динара дају у коверти 5.000, па се онда прегањам са њима за остатак и на крају ми ипак остану дужни 779 динара – наводи Татјана, која је и последњу исплату добила за 4.800 динара мању, те и даље чека остатак свог новца.

Како додаје, запослени плате добијају на руке.
– Сваку плату сам добила у коверти. И у инспекцији рада су ми, када сам отишла да их пријавим, рекли да је проблем што ми плата није ишла на рачун. Зато не знам ни како да докажем да ми је шефица сваког месеца чим ми да коверту са платом тражила да јој истог момента дам 1.000 динара на основу наводних мањака у касу за убудуће. Тражила ми је и новац да би ми здравствена књижица била оверена – каже Татјана, која има и СМС преписку којом то поткрепљује.

С друге стране, наставља, вишак новца радници остављају у каси.
Да у ланцу маркета „Сунце“ дефинитивно нису чиста посла, бар када је у питању третирање радника, потврдили су и у Министарству за рад, истичући да послодавац не сме запосленима да тражи новац ради евентуалних будућих мањкова у каси, те да запослени имају право да им се плати прековремени рад, као и да користе дане годишњег одмора након месец дана непрекидног рада од момента када су започели радни однос.
http://www.alo.rs/resources/images/0000/060/220/19_1000x0.jpg
Такође, како „Ало!“ незванично сазнаје, инспекција рада Министарства рада добила је две пријаве радника против маркета „Сунце“.

С друге стране, у компанији „Qваттро Цомпанy“, у оквиру које послују маркети „Сунце“, за „Ало!“ су поручили да нема никаквих нерегуларности у њиховом раду, те да су већ навикли на пријаве незадовољних бивших радника. Како су истакли, пословође маркета су дужне да на крају сваког радног дана шаљу извештај и пријављују проблеме уколико их има.

Због трудничког кажњена са 15.000
С редакцијом „Ало!“ контактирала је и једна од бивших руководећих особа у „Сунцу“, која је, како каже, провела шест година у тој компанији. – Не можете ни замислити шта се тамо дешава, ја сам седам месеци радила без слободног дана и, наравно, нисам добила већу плату за то, али сам зато сваког месеца била кажњена због мањкова. Када сам отишла на трудничко боловање, била сам кажњена са 15.000 и шест месеци сам чекала оверу папира за банку, за кредит. Такође, неки руководиоци запослене понижавају до те мере да их називају телетабисима – преноси наша саговорница.

Класичан мобинг
Да је понашање пословодства „Сунца“ према запосленима класичан мобинг, сматра Радослав Топаловић, председник Самосталног синдиката трговине Србије. – Нажалост, немамо синдикат у том ланцу, али то што су бивши запослени испричали је малтретирање радника, класичан мобинг. Још да узимају људима новац за евентуалне мањкове, то је заиста крајност, сурова експлоатација. Чујем да је слично стање у добром делу мањих трговина, а људи ћуте и трпе за својих двадесетак хиљада динара – каже Топаловић.

Ало

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*