Издувне гасове тестирали на људима

0

Немачка штампа је током викенда почела да бруји о „мајмунгејту“ (Аффенгате), који након већ познатог дизелгејта потреса немачку аутомобилску индустрију. Њујорк тајмс је наиме открио да су за потребе Фолксвагена у САД вршени експерименти са издувним гасовима – на мајмунима. Примати су трпани у коморе и излагани штетним азотним оксидима док им је пуштан телевизијски програм да би били мирни.

Но скандалима нема краја. Kако у понедељак јавља Штутгартер цајтунг, сличан покус је вршен и на људима. „Научну студију“ на 25 особа је између 2012. и 2015. године водило „Европско истраживачко удружење за заштиту животне средине и здравље“, а поверљиви налази интерно су објављени 2016. Фрапантан је податак да су експерименти изведени на једном институту Универзитетске клинике у Ахену.

Иза слаткоречивог назива „истраживачког удружења“ се заправо крије лобистичка организација аутомобилских гиганата коју су 2007. основали концерни Дајмлер, Фолксваген, БМW и водећи произвођач делова Бош. Плејада онога што се сматра кремом најјаче немачке индустрије. Они су прошле године распустили ту лобистичку организацију.

„Скрушена извињења“

Kроз немачке медије се тренутно ваља талас огорчења. Бернд Алтусман, министар економије Доње Саксоније и уједно члан надзорног одбора Фолсквагена у којем та немачка покрајина има власнички удео, још је и пре него што се сазнало за експерименте на људима рекао да је „апсурдно и неопростиво“ вршити експерименте на животињама.

Фолксваген се извинио за „погрешно понашање и погрешне процене појединаца“ и саопштио да је „тада одабрана научна методологија била погрешна“.

За разлику од таквог полуизвињења, код покуса на људима изгледа да ауто-концерни бирају другачију тактику: кажу да ништа нису знали и све сваљују на своју лобистичку организацију. Из Дајмлера је обећано да ће ствар бити разјашњена.

Хелмут Бекер, шеф Института за привредну анализу и комуникацију и ранији главни економиста БМW-а, сматра да је штета велика, али да ће на одговорност бити позвани појединци, а не водећи менаџери аутомобилских концерна. Страшно је, рекао је Бекер, што немачки произвођачи – с обзиром на тамну нацистичку историју своје земље – плаћају тестове на људима.

Бекер је ипак показао и извесно разумевање. Сматра да је циљ био да се оповргну „пустоловне“ тврдње изнете након дизелгејта према којима су немачки аутомобили велики загађивачи. Но Бекер пропушта чињеницу да су експерименти у Ахену вршени и пре дизелгејта. Уз то је рекао да се у медицини масовно спроводе тестирања на животињама и људима. „То је неопходно, како би се смањила опасност по људе“, додао је Бекер у интервјуу за Дојчландфунк.

Штутгартер цајтунг који је открио аферу објавио је и коментар у којем пише: „Мало је рећи да су скрушена извињења аутомобилских концерна примерена. Али најављено испитивање скандала не сме да се ограничи на један или два лабораторијска експеримента. Мора се систематски расветлити читав лобистички рад бранше – колико год болно било.“

Штета по дисајне путеве

Азотни оксиди су доспели у центар пажње јавности након што је раскринкана превара Фолксвагена и других са мерењем издувних гасова. Систем такозваног чистог дизела почивао је на Бошовој пумпици која у гориво убризгава раствор који смањује ниво азотних оксида који се кроз ауспух емитује у ваздух.

У аутомобиле је међутим уграђиван манипулисани софтвер који деактивира пумпицу чим се аутомобил нађе на улици. Док је на тестирању, све је у реду, а кад је на улици загађује вишеструко више од дозвољених граница.

Оксиди азота штете слузокожи у дисајном апарату и надражују очи. Последице могу бити трајне. Иако је спорно испитивање на људима наводно показало да није било последица по здравље, научници упозоравају да су тестирани здрави људи те да су ефекти сасвим другачији код оних који су већ здравствено начети или су трајно на улицама изложени издувним гасовима.

Читајте нас и преко ДW-апликације за Андроид

 

 

Дојче веле

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*