Јубилеј чувара неба над Србијом-Дан 204. ваздухопловне бригаде!

На батајничком аеродрому и у Музеју ваздухопловства обележава се десетогодишњица од формирања 204. авијацијске базе. Мото јединице: "Први у миру, први у рату". Опремљени су авионима "миг 29", "миг 21" и "супер галеб", као и хеликоптерима Ми-17 и "газела".

0

Припадници 204. авијацијске базе обележавају 2. децембра дан бригаде. То је дан када је 1949. године формиран 204. ловачко-авијацијски пук, који је наставио традицију 6. ловачког пука, који се истакао у одбрани Београда 1941. године.204_avio_bazaИсторија се поновила и када је НАТО напао СРЈ. Попут својих славних претходника који су се у зору 6. априла 1941. супротставили знатно надмоћнијем непријатељу, 1999. године насупрот нашим пилотима нашло се супериорно и моћно наоружање НАТО авијације. И поново нико није устукнуо.rep-piloti_620x0Бомбардовање а пре тога санкције и распад СФРЈ оставили су траг на технички потенцијал бригаде.

Док се медији данас најчешће баве питањем набавке нових авиона, у 204. авијацијској бази као најважније истичу да са постојећим ресурсима, уз максимално залагање свих припадника, извршавају све своје задатке. Првенствено заштиту ваздушног простора Србије и помоћ цивилном становништву у случајевима елементарних непогода.ha2a4589-1„Осврћући се на период од протеклих 10 година, када смо се истакли упорношћу и истрајношћу у извршавању постављених задатака и заштити и очувању слободног неба Републике Србије, тешка времена су иза нас“, нагласио је пуковник Жељко Билић, заменик команданта 204. ловачко-авијацијске бригаде.

d201610100143_1476104474Према његовим речима, припадници 204. ваздухопловне бригаде од првог дана са поносом су носили мото јединице: „Први у миру, први у рату“.

„Будућност је сигурно ведрија доласком нових ваздухоплова у 204. ваздухопловну бригаду, а мото јединице биће својеврсна заклетва будућих генерација које ће са поносом на униформи носити грб 204. ваздухопловне бригаде“, нагласио је пуковник Жељко Билић, заменик команданта 204. ловачко-авијацијске бригаде.

Своје способности у контроли и заштити ваздушног простора дужи низ година одмеравају на вежби „Air Solution“ са припадницима румунског ваздухопловства. 28.05.2013_Bilateralna vazduhoplovna vezba Air Solution 2013 D_BandaНа вежбу ракетирања циљева у ваздуху на полигону Шабла у Бугарској, први пут је један наш „миг 29“ одлетео у иностранство.esen_2011_34

Ове године на „миговима 29“ и хеликоптерима Ми-17 В5 летеле су мешовите српско-руске посаде у оквиру вежбе БАРС 2016. (Братство авијатичара Русије и Србије). d201610130546_1476444949У јуну су на батајнички аеродром стигли хеликоптери Ми-17 В5, намењени за превоз људи и технике и већ су у употреби на задацима код нас и у иностранству.

Историјат бригаде

Двестачетврти ловачко-авијацијски пук формиран је 2. децембра 1949. године у Земунику, са скромним бројем авиона типа „Јак УТ-2“, „Јак 3“ и „У Јак“. Према ондашњим мерилима, њих је једва било за попуну једне ескадриле.deo-pilotskog-i-tehnickog-sastava-ispred-aviona-jakПедесетих година пук прелази на земунски аеродром, а потом по завршетку изградње новог аеродрома Батајница 1951, то му постаје матични аеродром.

aerodrom-batajnica-1951Ера млазне авијације код нас започиње 1953. године, када започиње сарадња са новим савезницима. Совјетске ратне авионе Јак замењују амерички Т-33А и Ф-84Г тандерџет, добијени као војна помоћ, a oрганизовано је и школовање и преобука дела летачког састава у америчким војним школама у САД и Европи.

Наредни корак у развоју пука било је увођење у строј нових авиона Ф-86Е сејбер, почетком 1956. године.

Брже од звука

Убрзо после пријема првих авиона Ф-86Е, десио се догађај који је по много чему значајан за историју ЈРВ. Наиме, 31. јула 1956. године, око 11.30, командир 44. ваздухопловне дивизије, пуковник Никола Лекић, летећи авионом Ф-86Е пробио је звучни зид. sabree5_zps8d5de8c4Два дана пре тог догађаја, амерички пилоти на батајничком аеродрому демонстрирали су пробијање звучног зида. У жељи да докаже способност наших пилота, пуковник Лекић је америчким пилотима изјавио да ће само после два-три самостална лета на авиону Ф-86Е и он летети брже од звука. sabre-yu_zpsd665a30aТако је он и званично постао први пилот ЈРВ који је пробио звучни зид, иако према тврдњама које је изнео пуковник Драгољуб Спасојевић из Удружења пензионисаних војних летача и падобранаца Србије и није баш тако било…

Нови заокрет приликом набавке нове технике наступа 1962. године, када се војни врх поново окреће сарадњи са Совјетима набавком авиона „миг 21“. У мају те године на преобуку за нове авионе „миг 21“ одлази прва група одабраних пилота и техничара. У јесен у највећој тајности на аеродром Батајница пристижу и нови авиони. Од тог тренутка настаје „златни“ период развоја и просперитета 204. ловачког пука.natjecanje-02Повећање борбених могућности пука омогућила је континуирана врхунска обука пилота праћена увођењем нових, савременијих верзија авиона „миг 21“. Врхунац представља увођење авиона „миг 29“ у другој половини 1987. године.07_mig-29_yugПилот капетан прве класе Мирчета Јокановић овако је описао нови авион (ловац): „Све оне већ познате чари летења са доласком на овај авион доживео сам ипак другачије. На пример, пилоти ће схватити шта значи осећај када се авион у стратосфери понаша као да лети на малим висинама, или кад се за само неколико секунди од пуштања кочница нађе у ваздуху и после непуног минута пењања стигне на висину од 11.000 метара.“111696_46491216_65492_156857200_111696_86632337_skraНеколико година касније, пук пролази кроз тешка искушења деведесетих, која доносе најпре распад СФРЈ, а затим и агресију НАТО алијансе. Припадници 204. ловачко-авијацијског пука супротставили су се знатно надмоћнијем и супериорнијем непријатељу и показали спремност и одлучност да изврше свој задатак како најбоље умеју и могу у одбрани земље. Командант пука Миленко Павловић и капетан прве класе Зоран Радосављевић погинули су током извршавања својих задатака.111212121У 21. век пук је ушао видно ослабљен. „Мигови 29“ били су приземљени и тек 2008. извршен је ремонт и поново су уведени у употребу.Serbia Air ForceУ току 2006–2007. године, након осамостаљења Републике Србије, изведена је реорганизација Војске Србије. Тако је од јединица 177. ваздухопловне базе и 204. ловачко-авијацијског пука, као и неколико самосталних јединица створена 204. ваздухопловна база, касније преименована у бригаду.

Наслов РТС-овог филма као мото ваздухопловства

„Наслов за документарни филм који се бави судбином пилота ‘мига 29’ у првим данима НАТО бомбрадовања осмислио је тадашњи директор Радио-телевизије Србије Александар Тијанић“, каже Слађана Зарић, аутор документарног филма „Нико није рекао нећу“. Та сентенца је у толикој мери оцртала суштину српског ваздухопловства да су је генерали и команданти користили и када су описивали шестоаприлски рат и када су говорили о бомбардовању 1999. године. 14519830_10202289794003440_1728338577828415445_nНико ни тада, а ни сада није рекао нећу – тако је наслов филма постао мото српског ваздухопловства. Уклесан је на споменику подигнутом на Аеродрому Батајница, који је посвећен свим настрадалим пилотима српске авијације.

Весна ИЛИЋ, РТС

ПАТРИОТ

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*