Југословенско Краљевско ваздухопловство у априлском рату – Сећање на хероје (12)

0

Данашњи дан, 17. април 1941. године био је завршетак Априлског рата за нашу војску…

У претходним наставцима, „прочешљано“ је стање свих јединица ваздухопловства по свим елементима. Дакле, број јединица, бројно стање ваздухоплова, ратни распоред и ратни задаци. У најкраћем, обухваћена су мање више сва њихова борбена дејства у тих неколико дана и поменути су сви летачи који су у тој неравноправној борби дали своје животе. Поред њих, у Априлском рату је погинуло још 700 припадника ваздухопловства из техничког састава, приликом бомбардовања наших аеродрома, а окупатор је у Краљеву стрељао 500 радника Фабрике авиона…

Преживело људство ЈКВ, како се рат ближио своме крају, концентрисало се на територију јужно од Сарајева у БиХ, односно јужно од Краљева. Преживели и они који тада нису похапшени од стране окупатора, њих око 40000 на дан 15. априла, налазило се у том рејону. Генерал Боривоје Мирковић, којем је отприлике једини задатак поред тога што је подигао пуч 27. марта, био тај да организује евакуацију државног врха из земље, а не да ради оно што је требало да ради, тј. да командује ваздухопловством је још претходног дана, 14. априла предао команду над ваздухопловством пуковнику Петру Вукчевићу. И то у рану зору…

petarvukcevic_zps8c6cce1a-230x300
пуковник Петар Вукчевић

После је одлетео за Никшић да координише бег из земље… Немци су иначе тог дана на Палама заробили Врховну команду и наредили престанак борбених дејстава. Могло им се. Када је та вест стигла до наших ваздухопловаца који су напустили Сарајево, односно Сјеницу и кренули за Боку, јер су се наивно надали да ће у Боки са Савезницима организовати одбрану… И када су чули да Вукчевић од њих тражи капитуалцију, то су одбили.

Вукчевић није смео да потпише акт, па шаље ађутанта у Никшић код Боре „пучисте“, који заузет утоваром министара, њихових породица и злата, такође није хтео да потпише акт, али је са друге стране „посаветовао“ да се људи много не „брецају“…

Краљ и Влада су свеједно збрисали, а пошто Енглези неће и не могу помоћи, ако не одбрану, а оно барем евакуацију људи, онда нема користи да се људи повлаче, него нека се предају…

Углавном да не наводим сада „суве“ бројке, али је укупно на територији Црне Горе и Херцеговине ухваћено 30000 припадника ЈКВ који су одмах послати у логоре. Њих око 10000 је успело пре него су их Швабе ухватиле да се упуте у своје родне крајеве. Многи су се касније током лета прикључили НОП-у. Такође, један не тако мали део се „удомио“ у Зракопловству НДХ. На крају, треба поменути и оне који су успели на време да побегну на слободне територије својим летелицама и да се прикључе антифашистичкој борби.

Поред оних летача који су превозили државни врх, и који су након извршења тог задатка послати у избегличке кампове (Египат и Либија), јер им више нису требали, одређен део људства се са својим авионима ставио на располагање ваздухопловствима СССР и Велике Британије. СССР-а се „докопало“ 5 авиона и посада, али се засигурно зна да је 5 бомбардера, три транспортера и 10 хидроавиона дошло до Блиског истока и тамо наставило борбу са Савезницима. Касније су и они допали избегличких кампова, где је од тих људи, касније током 1943. и 1944. један део се прикључио Америчком ваздухопловству, док су други уз логистичку помоћ Британаца учествовали у оснивању Прве и Друге ескадриле НОВЈ. Добар део ваздухопловаца који су остали у земљи и нису били заробљени, одазвали су се на Титов позив 1944. године и послати су у Русију односно на кратку обуку и „подсећање“ на нашим аеродромима на слободној територији, те су након тога од Совјета преузели две ваздухопловне дивизије.

„Черупањем“ оно преосталих машина које нису уништене у Априлском рату (додуше, махом застарелих и оперативно неупотребљивих летелица, где су Италијани узели 144 авиона, НДХ 260, „омастили“ су се и Бугари са 10 и Румуни са 9, наравно Немци су били господа, њих „коске“ нису интересовале, то су оставили „боранији“), престало је да постоји Југословенско Краљевско ваздухопловство…

– К Р А Ј –

Милан РАКИЋ


Повезане вести:

Југословенско Краљевско ваздухопловство у априлском рату – Сећање на хероје (10)

ПОСТАВИ ОДГОВОР


*