Модернији „орао“ пречи од „галеба“

Заокрет у модернизацији постојеће флоте ратног ваздухопловства Војске Србије. Србији потребан авион за подршку копненим снагама, за дејства са дистанце

0

У МОДЕРНИЗАЦИЈУ школско-борбеног авиона “супергалеб Г4” држава је за последње четири године уложила најмање седам милиона евра. Заокрет ка летелици “орао”, која би уз “мигове 29” требало да постане узданица Ратног ваздухопловства, како тврде у Министарству одбране, не значи и одустајање од ренесансе провереног “супергалеба”.

– Нећемо одустати од овог посла. “Г4” је перспективан авион који има важну улогу у обуци пилота Ратног ваздухопловства. Модернизација “орла” одвијаће се потпуно независно од овог пројекта – наглашавају у Министарству одбране.

Уградња савремене опреме у овај авион већ неколико година је приоритет Ратног ваздухопловства. Првобитни план био је да прототип нове-старе летелице полети 2017, а да оперативна употреба у војсци почне 2020. године. Овај амбициозно најављени подухват стигао је до расписивања тендера и избора страног партнера коме ће бити поверен посао, као и израде потребног пројекта. Захваљујући овом улагању једна ескадрила од најмање девет оваквих летелица требало би да остане у употреби у Ратном ваздухопловству Србије до 2030. године.

Актуелна набавка “мигова 29” из Русије кључни је узрок промене плана приоритета Министарства одбране и планираног заокрета ка “орлу”. Војни врх је проценио да нам је овај авион потребнији и вишеструко кориснији.

– Потребан нам је модернизовани “орао” као подршка копненим снагама, али и као платформа за дејства са дистанце. Како је технолошки посао модернизације “орла” и “супергалеба” врло сличан, прво ће почети модернизација “орла” – објаснио је недавно начелник Управе за одбрамбене технологије, генерал-мајор Бојан Зрнић. – То значи да ће пакет осавремењивања “супергалеба” бити умањен и биће скромнији у односу на модернизацију “орла” која ће подразумевати и развој нових фамилија ваздухопловно-убојних средстава, за могућност такозваног станд-оф дејства.

Летелице овог типа које су у саставу 98. ваздухопловне бригаде произведене су крајем седамдесетих и почетком осамдесетих година и отуд је прва дилема војних стратега била – може ли конструкција “орла” да издржи нове захтеве? Процена је поверена Војнотехничком институту, који је претходних месеци анализирао стање ових авиона.

– Закључено је да је захваљујући старој школи авионске конструкције “орао” способан за модернизацију. Процењено је да је могуће продужење века употребе ових летелица до 40 година (од године производње), као и да је могуће додатно продужење за још осам година. То оправдава процес модернизације. Спровешћемо, притом, програм специфичне анализе за сваки авион посебно у нашој флоти, а не целе серије одједном – наводи генерал Зрнић.

НОВИ КОКПИТ И НАОРУЖАЊЕ

НОВА варијанта “орла” своју премијеру имала је на прошлогодишњој церемонији отварања хангара на Аеродрому Батајница, када је приказан демонстратор усавршене верзије овог авиона.

На њему су се нашле ласерски вођене бомбе, као и савремене ракете ваздух-земља и ваздух-ваздух. “Орао” је добио и носаче за вешање ракета на крајевима крила, као и елементе нове опреме за извиђање. О домету нове верзије сведоче и ракете Р-60 типа ваздух-ваздух, које ће бити стуб убојне моћи будућег “орла”. Модернизација ће, највероватније, подразумевати уградњу напредног навигацијског система који ће омогућити прилазак циљу на малој висини и лансирање вођених убојних средстава ван домета туђе ПВО. У плану су и нови кокпит и нове врсте ваздухопловног наоружања.

СЛЕЋУ „ЛАСТЕ“ НА БАТАЈНИЦУ

РАТНО ваздухопловство Војске Србије ускоро очекује и коначну испоруку школских авиона “ласта”. На Аеродрому Батајница у следећих месец-два наћи ће се укупно 14 летелица тзв. нулте серије која ће уз два прототипа заокружити флоту ових ваздухоплова. “Ласта” ће бити ослонац почетне пилотске обуке у следеће две деценије.

Раде ДРАГОВИЋ, Вечерње Новости

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*