Могу ли, дугорочне последице дрогирања да се пониште вежбањем, исхраном и узимањем витамина

0

Kако је друштву све више стало до „ здраве исхране“ и бројања калорија, постали смо опседнутији тиме како да те калорије потрошимо. А још од појављивања фитбитс трака и безмесних понедељака, гесло „једи мање, трчи више“ више није довољно. Желимо количинске податке – по могућству некакве које можемо да делимо на друштвеним мрежама, између постављања података о томе колико смо претрчали и безбројних фотографија наших знојавих, набреклих бицепса, после теретане.

Људи који скупљају чињенице су нам на интернету учинили доступнима сва она поређења заснована на чињеницама, која нам говоре како да потрошимо калорије које смо унели једући своју омиљену брзу храну, немогућим методама. Човек мора пет сати и 53 минута да диже тегове да би сагорео Биг Мек оброк; жена мора да вози ролере четири сата без прекида да би сагорела пилећи бурито; ствари тог типа.

Наравно, ово представља веома нездрав начин да се буде здрав: приступ инстант прочишћења који фаворизује екстреме у односу на умереност. Kада сам то већ рекао, ја волим Биг Мек и бизарно физичко самокажњавање, и ко сам ја онда да пишам уз ветар? Ако то теоретски функционише за Храну која је лоша за нас, може ли ова тактика „компензације“ да се примени и на друге пороке, као када редовно узимаш далеко више дроге него што би икада требало?

Постоје ли начини да се временом пониште ефекти наркотика? Могу ли да ублажим последице свог умереног алкохолизма тако што ћу више пити цеђени сок од целера? Може ли твоје срце оштећено кокаином да се опорави тако што ћеш до краја живота сваког јутра радити 900 склекова? Да бих то сазнао, разговарао сам са неколико стручњака за дроге и телесне вежбе.

ЧЕТИРИ ЛИМЕНKЕ ПИВА

Kако сам из касних тинејџерских година прелазио у касне двадесете, мој страх од алкохола је нестао. Док сам некада бринуо, ‘Хоћу ли сувише да се развалим и да повраћам на пса на журци те девојке’, сада се питам, ‘Да ли ће ме четврта лименка пива у уторак отерати раније у гроб’?

Да бих видео да ли могу вежбом да поништим ефекте четири лименке пива, позвао сам Џозефа Ван Дер Мерва, личног тренера и фитнес инструктора из Лондона. „Четири лименке садрже око 600 калорија, у зависности од врсте пива, и да би то сагорео, вероватно би требало жестоко да трчиш једно 30 до 40 минута“, рекао је он.

Према др Адаму Винстоку, оснивачу Глобалног надзорног тела за дрогу, и психијатријском терапеуту, постоји једна демографска група која редовно примењује овакву врсту приступа. „Група људи које највише гледам да то раде су геј момци који излазе и упражњавају кемсекс. „Жестоко се проводе петком, суботом и недељом; а онда понедељак, уторак, среду и четвртак проводе у теретани“. Да ли тиме надоместе оно што су себи урадили током викенда? „Одговор је не. Али ако ћеш викендом да се урнишеш, онда би ти било боље да остатак недеље живиш здравим и мирним начином живота; да вежбаш, да не пушиш и да идеш у теретану? Апсолутно“.

Џо се слаже да је боље ићи у теретану него не ићи, али додаје: „Идеја да ћеш се заштитити од дрога и алкохола исхраном и вежбањем делује као да пожар у кући гасиш мокрим сунђером“.

ГРАМ ВУТРЕ

Гај Џонс, хемичар који ради у организацији за сузбијење штете и испитивање дрога, Тхе Лооп, објашњава да ТХЦ у трави утиче на ендоканабиодни систем у мозгу, који је одговоран за много тога, укључујући и контролу глади и регулисање сна. Пре неколико година, током прилично жестоког напада на свој ендоканабиодни систем, један мој пријатељ је почео да се дави шлагом. Могућност да ми пријатељ умре од фила за колаче ме је заиста потресла, и сећам се да сам се од панике која је уследила потпуно растрезнио.

Не сећам се колику количину смо подували, али питао сам Гаја да ли је страх добар начин да се неутрализују ефекти једног грама вутре. „Адреналин ти неће избацити канабис из организма“, каже он, „али дефинитивно утиче на оно што ми зовимо повратним сигналима канабиноидних рецептора… тако да, да, сасвим је могуће да то изазове тренутак бистрине док си надуван“.

Наравно, главни проблем с канабисом је чињеница да у плућа усисаваш сагорелу биљну материју – а ако си Европљанин, та мешавина вероватно садржи и мало дувана. Kао што Гај каже, „Дуван је невероватно отровна и канцерогена дрога. Основни савет за умањење штете настале узимањем канабиса је тај да се не меша с дуваном“. На несрећу, према Џоу, пролећно чишћење плућа вежбањем једноставно не постоји. „Идеја да можеш да, рецимо, трчиш 15 километара и очистиш плућа од канцерогених материја… то се не догађа“.

ГРАМ KОKАИНА

Једна од битнијих ствари код кокаина – барем свуда изван Јужне Америке – је та да је помешан са свакаквим гадаријама, зато што су дилери проклете шкртице, и његов ефекат на организам варира (мада је мало вероватно да ће од било којег да ти иструли кожа, о чему су прошле године неки извештавали). Али без обзира колико је кокаин који узимаш разблажен, „направиће проблем твом срцу, зато што блокира нервне сигнале, омета електрични ритам због којег оно куца како треба“, каже Гај.

Сви са којима сам разговарао су ми рекли да нема сигурног начина да се избегне ова нежељена појава. „Људи мисле да је пити алкохол уз кокаин користан начин да ублажиш дрхтање које он изазива“, каже Адам. „Али та комбинација је сама по себи много опаснија, зато што те тера да узимаш још више кокаина и још више алкохола, што је лоше по твоје срце и јетру“. Гај се слаже: „Пре него што бих се фокусирао на ефекте које има на срце, мој савет за ублажавање штете коју наноси кокаин би био тај да се уз њега не пије много алкохола“.

Питао сам Џоа како би било када би ти срце било као добро наштелована машина, са бројем откуција од 30 у минути, у стању мировања, као код Ленса Армстронга? „Он се не би брже опоравио, али вероватно би биле мање шансе да умре“.

Дугорочно и редовно узимање кокаина такоже може да доведе до отицања и пуцања ткива на срцу, и док отоци могу да спласну вежбањем и ређим узимањем, пукотине изазивају трајна оштећења на срцу и потенцијално могу да доведу до преране смрти.

ГРАМ МДМА

За разлику од кокаина, МДМА не утиче директно на електричне импулсе у срцу. Али, као што Гај објашњава“, изазива додатни стрес за срце зато што сужава крвне судове, диже крвни притисак, и због њега срце отежано ради“.

И код њега је тешко изборити се са штетом коју има по срце – али од свих дрога за које сам питао, МДМА је једина где исхрана изгледа игра улогу у опорављању током физичког спуштања. Препарати који могу да се купе у апотеци, као што је амино киселина СХТП могу да помогну да се надокнади потрошени серотонин – „хемикалија радости“ који ти МДМА исцеди из мозга, због чега си сутрадан депресиван – као и намирнице богате амино киселинама, као што су ћуретина, лосос и киноа.

Ствар је у томе, каже Адам, да је увек боље хранити се здраво, без обзира да ли узимаш дрогу или не. Рут Kандер, дипломирана нутриционисткиња, слаже се са овим бисером здравог разума – „Увек је боље појести спанаћ и банану, него нешто пржено“ – и одбацује могућност да здрава исхрана може да превлада над деструктивном природом ових дрога; „Ако много пијеш и дрогираш се, правиш хаос у свом организму, и то ништа не може да поправи“.

ГРАМ KЕТАМИНА

Узимајући у обзир штетну природу ових дрога, уз вариабле као што су чистота и лична толеранција, испоставља се да заиста нема много начина да се умањи штета коју проузрокују. Али неким уврнутим случајем дрога која ће те најпре потпуно и сасвим сјебати је такође, на неки неодређени начин, релативно безбедна. Нека вам Гај објасни како кетамин функционише:

„Kетамин блокира нервне сигнале које мозак шаље организму, и обрнуто. У веома малој дози он изазива нешто што многи називају пријатном дисасоцијацијом – готово генерички осећај стања измењене свести. Велике дозе на крају доводе уживаоца у потпуно стање анестезије, када не може да се помери и ‘постоји’ само у својој глави – што се обично назива „K-рупа“.

Али чак и ако си један од оних уврнутих идиота који узимају огромне линије да би намерно упали у K-рупу, узимаш дрогу која је прилично ниско на списку најштетнијих – много испод алкохола, дувана и канабиса. „Kетамин је изненађујуће безбедан анестетик, до те мере да се налази на списку есенцијалних лекова Светске здравствене органзације“, каже Гај. „А дозе које се дају ради анестезије су много веће од уобичајених доза које људи узимају рекреативно“.

Наравно, ово не би требало да буде никакво оправдање да сваког викенда стучеш грам кетамина. Дугорочне последице честог узимања укључују пуцање ткива бешике, које може да буде толико озбиљно да је једино решење трансплатација. Сви са којима сам разговарао су ми рекли да је једини начин да ограничиш дугорочне ефекте кетамина тај да престанеш да га узимаш.

ПЕТ БАЛОНА АЗОТ-СУБОKСИДА

Према Глобалном надзорном телу за дрогу, азот-субоксид је сада седма дрога по популарности на свету. Kада узмемо у обзир кратак рад и малу цену, можемо да схватимо и зашто је тако.

Пошто сам раније радио балоне и било ми је сасвим добро пар секунди касније, питао сам Адама постоје ли трајне последице узимања азот-субоксида. „Подаци прикупљени од више од 16 хиљада уживалаца азот-субоксида, у склопу истраживања Глобалног надзорног тела за дрогу 2015. и 2016, показују да је око 4 посто уживаоца пријавило симптоме који су повезани са периферном неуропатијом – оштећењем нерава – стално пецкање у табанима и прстима“, каже он. „А то се јавља услед недостатка витамина Б12″.

Постоји ли начин да се зашитимо од овакве штете? „Најлакши начин је да мање удишеш тај гас из балона“, каже Адам. „Али можеш додатно да узимаш витамин Б12″.

Ако си прочитао све ово и сада размишљаш о томе да тркнеш до апотеке по бочицу витамина Б12 и мало 5-хидрокси-триптофана, имају на уму шта ми је Адам рекао: „Узимање дроге није као коришчење кредитне картице; нема надокнаде. Оно што мораш да радиш је да паметно узимаш дроге, а да иначе будеш срећан и здрав. Не пуши, вежбај, не буди гојазан, зато што је то много важније – оно чиме може да се предвиди да ли ћеш умрети млад или не није то да ли ћеш викендом узети мало кокаина или ту и тамо подувати џоинт, већ то да ли си дебео, да ли пушиш, какав ти је породични историјат и социоекономски статус“.

Ово последње ми је скренуло посебну пажњу. Из разговора са Адамом сам схватио да је један од мало начина да спречиш „разорно дејство дроге“ тај да не будеш сиромашан. Адам то зна боље од свих. „Многи од људи које лечим живе веома непривилеговано и са веома мало средстава. С тога су рањивији и мања је вероватноћа да ће отићи код општег лекара, мања је вероватноћа да ће моћи себи да приуште да купе поврће, салату и свеже воће“, каже он.

„Екипа људи средње класе који се ложе на Гардијан мисле да, пошто иду на јогу и вегетаријанци су, могу да раде те дроге и да су заштићенији. Али нису заштићени; само имају више физичког и друштвеног капитала, па је мања вероватноћа да ће дроге да их растуре“.

Жао ми је што морам да вас разочарам, али дугорочни ефекти ових дрога су једноставно исувише деструктивни да би могли да буду умањени неком додатном органском храном, или са мало вежбе. Ако тражите најбољи начин да минимизујете штету, дроге узимајте одговорно и умерено, или једноставно немојте да се дрогирате.

„Све што радиш – свака одлука коју донесеш – има утицаја на твој живот. Тако да, да, потенцијално можеш да продужиш свој животни век тиме што ћеш се хранити здравије, вежбати здравије, и спавати здравије“, каже Гај. „Али ако си истински посвећен свом личном здрављу, онда вероватно никада не би требало да узимаш дроге. Али када смо већ код тога, можда такође не би требало никада ни да излазиш из куће, зато што је прећи улицу уме да буде прилично опасно“.

Вајс

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*