Пре 35 година, десила се последња отмица једног нашег авиона

На данашњи дан, 26. септембра 1981. године, отет је ЈАТ-ов авион

0

На данашњи дан пре 35 година, 26. септембра 1981. године, десила се последња отмица једног нашег ваздухоплова.

Лет је био на линији Дубровник-Подгорица-Београд. Субота вече је, око 23 сата. У авиону је 100-ак путника. Фудбалери „Будућности“ иду на гостовање у престоницу. Занимљиво, међу путницима су и глумци; познати и мање познати. Михаило Јанкетић и Марко Николић; и Жарко Лаушевић. Морали су за Београд да наступају у некој представи. Иначе су у Црној Гори нешто снимали. Ту је још и народни херој Божо Лазаревић. Пилот из Априлског рата. Командант Групе ваздухопловних дивизија из периода ослобођења земље. Генерал пуковник у пензији. Са саборцем Миланом Шијаном, такође народним херојем и генералом, оцем редитеља Слободана, путује у Београд…zekavica1_zps4942feb7За командама ЈАТ-овог „Боинг 727“ (YU-AKF), налази се Љубомир Зекавица. Прекаљени ас из војног ваздухопловства. Опитни пилот батајничког Ваздухопловног опитног центра (ВОЦ). Човек који је извршио комплетну евалуацију нашег чувеног Галеба Г-2. Приказао га светској јавности на Буржеу. Сада је након војничке каријере наставио да управља летелицом, али овога пута цивилном.

Само неколико минута након полетања капетан Љубомир Зекавица је био приморан да обавести контролу летења да је авион отет. Киднапери, Боривоје Јелић, Мирко Крижић и Милан Прпић су заробили посаду. Касније се испоставило да су отмичари у авион ушли на аеродрому у Титограду.

Авион је уместо за Београд, усмерен ка Италији. На аеродром у Бриндизију. Међутим, тројица отмичара су променила план и затражила од капетана Зекавице да крене за Тел Авив. Искусни пилот им је предочио да за такву авантуру, тј. лет преко читавог Средоземља, до престонице Израела, једноставно неће имати горива. 80504899-v1hj1ybhМоже до Тел Авива, али прво мора негде да се слети да би се досуло гориво, објаснио им је Зекавица. Отмичари су се размишљали, па су се одлучули за Атину. Међутим, након контакта авиона и торња у Атини, речено им је да не могу слетети у престоницу Грчке!

Тада су се отмичари разљутили и запретили да ће натерати пилота да слети у центар града, након чега им је ипак одобрено слетање на некадашњи (до 2001. године, када је отворен нови аеродром „Венизелос“) атински аеродром „Еленикон“.ellhniko_2Полиција је према процедурама покушала да одуговлачи са пуњењем горива, како би добила на времену за акцију ослобађања авиона, али ни отмичари нису били наивни. Разгоропадили су се и запретили да ће насумично почети да убијају таоце. Гориво је на брзака напуњено и капетану Зекавици није преостало ништа друго него да авион опет подигне у ваздух и усмери га ка Тела Авиву. 

Авион је већ ушао у израелски ваздушни простор и пилот је тражио дозволу за слетање. Тада је са аеродрома „Бен Гурион“ стигло одлучно наређење да промени курс, јер му неће допустити слетање. Недуго након те поруке, посада, отмичари и путници су могли да виде да су се њиховој летелици пристројила два наоружана израелска Ф-4 Фантома.iaf-f4Капетан Зекавица се онда досетио, те предочио отмичарима да са Израелцима нема шале и преговарања. Једноставно, они са терористима и отмичарима не преговарају и да ако их не послушају, они ће их просто оборити. Док су отмичари забезекнуто гледали Закавицу, он им је испричао да су недавно баш ту у међународним водама пред обалом Израела, Фантоми оборили либијски авион, који је такође био отет и желео да слети у Тел Авив. Зекавица је стога предложио, а отмичари су беспоговорно прихватили, да курс усмере ка Кипру.

У путничкој кабини је све то време било тихо. Сви путници су наоко мирно и послушно седели. Једино је доктор, чувени Ђуро Мусић, угледни хирург, који је био ангажован од стране стручног штаба ФК „Будућност“, све време инсистирао да се слети на најближи аеродром јер је једној путници позлило.

Већ је почело да свиће, када је авион пристао на аеродром у Ларнаки. Један од отмичара, који је уз доктора Мусића и још неке помагао да се носила са болесницом изнесу из авиона, кад су се нашли на писти испред амбулантних кола, рекао му је да он не мора да се враћа, у авион већ да болесницу отпрати до болнице. Доктор Мусић је, међутим, то одлучно одбио и на опште запрепашћење се без двоумљења вратио у авион да дели судбину са осталим путницима, пре свега са тих двадесетак момака спортиста о чијем здрављу је бринуо.larnacaairportУ авион се како је и ред, након што су испратили болесницу, последња вратила стјуардеса Радица Ђурђевић, која је, ризикујући живот, „заборавила“ да за собом затвори и забрави врата на репу авиона. Међу путницима је, поред побројаних, био и један пилот који је претпоставио да стјуардеса није затворила врата, а из погледа се и уверио да је у праву. На брзака је са околним сапутницима направио план како да се реше  „беде“, јер им је од самог почетка отмице ишло на живце да је њих 100, кршних спортиста, бораца, уметника и осталих, „у шаци“ тројице отмичара. Речено-учињено!

У једном тренутку је неко викнуо: „Пожар!“ Био је то сигнал да они најближи полете према отвореним вратима на репу авиона, а неколико фудбалера Будућности је брзо отворило и бочне излазе и за минут-два готово сви путници су се нашли на писти.1280px-707_727_interior_7108305469Још док је трајало панично искрцавање путника, капетан Зекавица и копилот су укључили расхладне уређаје у путничкој кабини до максимума, тако да је вештачка пара одавала утисак да у авиону заиста нешто гори. То је, изгледа, потпуно збунило избезумљене отмичаре и док су они јурили по путничкој кабини и покушавали да установе где гори, посада, односно преосталих десеторо талаца су успели да искоче кроз излазе у предњем делу авиона. После је све било ствар рутинске полицијске акције: кад су остали сами и схватили да су намагарчени, отмичари су пред упереним цевима специјалаца брзо одложили оружје.

Касније, током истраге и суђења починиоцима се испоставило да су отмичари заправо хтели да се домогну Јужноафричке Републике и Јоханесбурга, али су их храбри путници и посада летелице омела у томе.

Дуго се у ваздухопловним круговима на свим меридијанима препричавала ова прича, а из ње изродила и парола упућена отмичарима: „Не отимајте ЈАТ-ове авионе, јер ће вас посада и путници спречити у томе“.

А као доказ истинитости ове шале је и чињеница да од тада ни један авион наше националне авиокомпаније није отет.

Патриот

 

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*