Pre 35 godina, desila se poslednja otmica jednog našeg aviona

Na današnji dan, 26. septembra 1981. godine, otet je JAT-ov avion

0

Na današnji dan pre 35 godina, 26. septembra 1981. godine, desila se poslednja otmica jednog našeg vazduhoplova.

Let je bio na liniji Dubrovnik-Podgorica-Beograd. Subota veče je, oko 23 sata. U avionu je 100-ak putnika. Fudbaleri „Budućnosti“ idu na gostovanje u prestonicu. Zanimljivo, među putnicima su i glumci; poznati i manje poznati. Mihailo Janketić i Marko Nikolić; i Žarko Laušević. Morali su za Beograd da nastupaju u nekoj predstavi. Inače su u Crnoj Gori nešto snimali. Tu je još i narodni heroj Božo Lazarević. Pilot iz Aprilskog rata. Komandant Grupe vazduhoplovnih divizija iz perioda oslobođenja zemlje. General pukovnik u penziji. Sa saborcem Milanom Šijanom, takođe narodnim herojem i generalom, ocem reditelja Slobodana, putuje u Beograd…zekavica1_zps4942feb7Za komandama JAT-ovog „Boing 727“ (YU-AKF), nalazi se Ljubomir Zekavica. Prekaljeni as iz vojnog vazduhoplovstva. Opitni pilot batajničkog Vazduhoplovnog opitnog centra (VOC). Čovek koji je izvršio kompletnu evaluaciju našeg čuvenog Galeba G-2. Prikazao ga svetskoj javnosti na Buržeu. Sada je nakon vojničke karijere nastavio da upravlja letelicom, ali ovoga puta civilnom.

Samo nekoliko minuta nakon poletanja kapetan Ljubomir Zekavica je bio primoran da obavesti kontrolu letenja da je avion otet. Kidnaperi, Borivoje Jelić, Mirko Križić i Milan Prpić su zarobili posadu. Kasnije se ispostavilo da su otmičari u avion ušli na aerodromu u Titogradu.

Avion je umesto za Beograd, usmeren ka Italiji. Na aerodrom u Brindiziju. Međutim, trojica otmičara su promenila plan i zatražila od kapetana Zekavice da krene za Tel Aviv. Iskusni pilot im je predočio da za takvu avanturu, tj. let preko čitavog Sredozemlja, do prestonice Izraela, jednostavno neće imati goriva. 80504899-v1hj1ybhMože do Tel Aviva, ali prvo mora negde da se sleti da bi se dosulo gorivo, objasnio im je Zekavica. Otmičari su se razmišljali, pa su se odlučuli za Atinu. Međutim, nakon kontakta aviona i tornja u Atini, rečeno im je da ne mogu sleteti u prestonicu Grčke!

Tada su se otmičari razljutili i zapretili da će naterati pilota da sleti u centar grada, nakon čega im je ipak odobreno sletanje na nekadašnji (do 2001. godine, kada je otvoren novi aerodrom „Venizelos“) atinski aerodrom „Elenikon“.ellhniko_2Policija je prema procedurama pokušala da odugovlači sa punjenjem goriva, kako bi dobila na vremenu za akciju oslobađanja aviona, ali ni otmičari nisu bili naivni. Razgoropadili su se i zapretili da će nasumično početi da ubijaju taoce. Gorivo je na brzaka napunjeno i kapetanu Zekavici nije preostalo ništa drugo nego da avion opet podigne u vazduh i usmeri ga ka Tela Avivu. 

Avion je već ušao u izraelski vazdušni prostor i pilot je tražio dozvolu za sletanje. Tada je sa aerodroma „Ben Gurion“ stiglo odlučno naređenje da promeni kurs, jer mu neće dopustiti sletanje. Nedugo nakon te poruke, posada, otmičari i putnici su mogli da vide da su se njihovoj letelici pristrojila dva naoružana izraelska F-4 Fantoma.iaf-f4Kapetan Zekavica se onda dosetio, te predočio otmičarima da sa Izraelcima nema šale i pregovaranja. Jednostavno, oni sa teroristima i otmičarima ne pregovaraju i da ako ih ne poslušaju, oni će ih prosto oboriti. Dok su otmičari zabezeknuto gledali Zakavicu, on im je ispričao da su nedavno baš tu u međunarodnim vodama pred obalom Izraela, Fantomi oborili libijski avion, koji je takođe bio otet i želeo da sleti u Tel Aviv. Zekavica je stoga predložio, a otmičari su bespogovorno prihvatili, da kurs usmere ka Kipru.

U putničkoj kabini je sve to vreme bilo tiho. Svi putnici su naoko mirno i poslušno sedeli. Jedino je doktor, čuveni Đuro Musić, ugledni hirurg, koji je bio angažovan od strane stručnog štaba FK „Budućnost“, sve vreme insistirao da se sleti na najbliži aerodrom jer je jednoj putnici pozlilo.

Već je počelo da sviće, kada je avion pristao na aerodrom u Larnaki. Jedan od otmičara, koji je uz doktora Musića i još neke pomagao da se nosila sa bolesnicom iznesu iz aviona, kad su se našli na pisti ispred ambulantnih kola, rekao mu je da on ne mora da se vraća, u avion već da bolesnicu otprati do bolnice. Doktor Musić je, međutim, to odlučno odbio i na opšte zaprepašćenje se bez dvoumljenja vratio u avion da deli sudbinu sa ostalim putnicima, pre svega sa tih dvadesetak momaka sportista o čijem zdravlju je brinuo.larnacaairportU avion se kako je i red, nakon što su ispratili bolesnicu, poslednja vratila stjuardesa Radica Đurđević, koja je, rizikujući život, „zaboravila“ da za sobom zatvori i zabravi vrata na repu aviona. Među putnicima je, pored pobrojanih, bio i jedan pilot koji je pretpostavio da stjuardesa nije zatvorila vrata, a iz pogleda se i uverio da je u pravu. Na brzaka je sa okolnim saputnicima napravio plan kako da se reše  „bede“, jer im je od samog početka otmice išlo na živce da je njih 100, kršnih sportista, boraca, umetnika i ostalih, „u šaci“ trojice otmičara. Rečeno-učinjeno!

U jednom trenutku je neko viknuo: „Požar!“ Bio je to signal da oni najbliži polete prema otvorenim vratima na repu aviona, a nekoliko fudbalera Budućnosti je brzo otvorilo i bočne izlaze i za minut-dva gotovo svi putnici su se našli na pisti.1280px-707_727_interior_7108305469Još dok je trajalo panično iskrcavanje putnika, kapetan Zekavica i kopilot su uključili rashladne uređaje u putničkoj kabini do maksimuma, tako da je veštačka para odavala utisak da u avionu zaista nešto gori. To je, izgleda, potpuno zbunilo izbezumljene otmičare i dok su oni jurili po putničkoj kabini i pokušavali da ustanove gde gori, posada, odnosno preostalih desetoro talaca su uspeli da iskoče kroz izlaze u prednjem delu aviona. Posle je sve bilo stvar rutinske policijske akcije: kad su ostali sami i shvatili da su namagarčeni, otmičari su pred uperenim cevima specijalaca brzo odložili oružje.

Kasnije, tokom istrage i suđenja počiniocima se ispostavilo da su otmičari zapravo hteli da se domognu Južnoafričke Republike i Johanesburga, ali su ih hrabri putnici i posada letelice omela u tome.

Dugo se u vazduhoplovnim krugovima na svim meridijanima prepričavala ova priča, a iz nje izrodila i parola upućena otmičarima: „Ne otimajte JAT-ove avione, jer će vas posada i putnici sprečiti u tome“.

A kao dokaz istinitosti ove šale je i činjenica da od tada ni jedan avion naše nacionalne aviokompanije nije otet.

Patriot

 

 

POSTAVI ODGOVOR

*