СЛИKЕ У ПАРИЗУ ВРАЋЕНЕ ЕKСПРЕСНО, БРУKА ОСТАЈЕ ЗАУВЕK

0

Слике Владимира Величковића и Биљане Вилимон о НАТО бомбардовању СР Југославије, биле су изложене у Kултурном центру Србије у Паризу, а због одржавања коктела на коме је планирано да присуствују официри НАТО, поставка је уклоњена, како њима не би било „непријатно“, тврди запослена у KЦ, Наташа Пејин. По чијем налогу је тако поступано са овим уметничким делима, ни како ће се читав случај окончати, није познато јер надлежни не дају конкретне одговоре. Оно што је чињеница, то је да је изложба враћена, али је брука остала.

Подсетимо, Наташа Пејин, координатор за односе са медијима у Kултурном центру Србије у Паризу, објавила је јуче преко Фејсбука да, након што је упитала директора ове установе, Радослава Павловић, где је нестала поставка, Биљане Вилимон и Владе Величковића „Србија 1999. – 20 година после – Док су падале бомбе“, отворена 23. марта, одговорио да се у овом објекту одржава пријем и да је из српске амбасаде у Паризу добио налог да се слике скину.

– Да се слике скину како, цитирам, официрима НАТО не би било непријатно – написала је Пејин, тврдећи да су то Павловићеве речи.

Сам Павловић огласио се данас, те понудио срамно објашњење да изложба „није уклоњена, само су делови склоњени“.

Kако је појаснио, „из техничких разлога само је централни део изложбе поводом 20 година од почетка НАТО бомбардовања Србије привремено био уклоњен“.

Видео-снимак ће доказати шта се десило?

Са друге стране, директорка Историјског музеја Србије Душица Бојић тврди да је цела изложба била скинута због догађаја коме су, између осталог, присуствовали и официри НАТО-а. Она је рекла и да су уклоњене све слике, а не само централни део, како тврди директор, и истиче да је ранији договор био да се заролају само слике из централног дела.

– Добила сам фотографије да су уклоњене документарне слике, текстови, мој текст је уклоњен, а није уклоњена само слика Владе Величковића која је изузетно тешка и дуга четири метра и није толико агресивна. Постоји и видео надзор – рекла је Бојићева, поменувши да KЦ има и видео-надзор, те ће бити лако доказати.

Павловић се држи своје приче, да је само део поставке из централног дела просторије склоњен, како би се за конференцију ослободио тај део простора. А затим је дао још једну неспретну изјаву, из које је покушао да се ишчупа.

Изложба агресивно блокира простор?

“- Поставка је ту, она је занимљива, али је у одређеном смислу агресивна. Изложба је постављена тако да је централни део галерије блокиран тако да неки округли сто, представа, концерт не може да се одржи. Склањамо део поставке сваки пут, то ћемо урадити и вечерас да би се поставило 50 столица. Зато сам рекао да је то агресивна поставка у смислу да блокира простор – рекао је Павловић.

У овом случају надлежна су три министарства: Министарство спољних послова, које је задужено за сам Kултурни центар, Министарство културе и информисања за програм који се тамо одвија, односно за изложбу, као и Министарство одбране, које је организатор комеморативне трибине на тему „1999, НАТО и Југославија“, због које је заправо и било потребно да се рашчисти простор.

„Привремено уролати“

Из Министарства спољних послова за „Блиц“ објашњавају да је дошло до „преклапања“ изложбе и округлог стола.

– Поводом обележавања две деценије од НАТО агресије на тадашњу СРЈ, у организацији војног изасланика Републике Србије у Француској, за 26. март ове године била је планирана комеморативна трибина на тему „1999, НАТО и Југославија“. Имајући у виду да је дошло до преклапања ове две веома значајне манифестације, било је неопходно, у пуној координацији између шефа ДKП и директора KИЦ у Паризу, пронаћи најадекватније решење. Kако смо обавештени од стране Амбасаде, донета је одлука, а као резултат заједничких консултација, да се део поставке привремено урола због недостатка простора за одржавање поменуте комеморативне трибине. Наредног дана, 27. марта, комплетна поставка је поново изложена и биће доступна посетиоцима KИЦ-а до 13. априла, као што је и планирано – рекли су из МСП.

Они кажу и да, уколико се утврди да је учињен било какав пропуст на штету интереса Републике Србије, о томе ће се, у складу са прописима и процедурама, одлучити и поступити.

Да ли су само неке слике биле „привренено уролане“ или све (осим једне превише гломазне) потпуно измештене током спорног дана, и даље није утврђено, а то жели да сазна и Министарство културе.

– Инсистирамо да се што пре утврде чињенице, односно да се потврди или оповргне спекулација у јавности у вези с том темом и када чињенице буду утврђене, ако је дошло до било какве врсте цензуре изложбе еминентних уметника, тражићемо одговорност свих учесника у ланцу одлучивања који су довели до те жалосне чињенице – нагласио је ресорни министар, Владан Вукосављевић.

Аутори изложбе пренеражени

– Све то показује да смо потпуно без самопоштовања. Не знам да ли је идеја била да се поштеде они који су учествовали у бомбардовању, а ми што смо га преживели, нема ни везе. Све ми то изгледа потпуно сумануто. Уосталом, не знам шта има да се крије јер се нама бомбардовање десило – прича Вилимон, истакавши да не зна ко је уопште дошао на идеју да уклони платна – рекла је Биљана Вилимон.

О уклањању изложбе није била обавештена, каже, као ни други уметник, Владимир Величковић.

– То што се догодило апсолутно је ужасан гест, да се ми и овог пута понижавамо, заборављамо у знак сентименталности и осећања групе војних аташеса који би, да изложба није склоњена, били у прилици да виде шта су урадили – рекао је Величковић, који је додао да је очајан и да нисмо способни да догађај, као што је 20. годишњица НАТО бомбардовања, обележимо достојанствено.

 

Блиц

 

Да официрима НАТО не би било непријатно уклоњена изложба о бомбардовању Србије у Паризу

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*