SLIKE U PARIZU VRAĆENE EKSPRESNO, BRUKA OSTAJE ZAUVEK

0

Slike Vladimira Veličkovića i Biljane Vilimon o NATO bombardovanju SR Jugoslavije, bile su izložene u Kulturnom centru Srbije u Parizu, a zbog održavanja koktela na kome je planirano da prisustvuju oficiri NATO, postavka je uklonjena, kako njima ne bi bilo „neprijatno“, tvrdi zaposlena u KC, Nataša Pejin. Po čijem nalogu je tako postupano sa ovim umetničkim delima, ni kako će se čitav slučaj okončati, nije poznato jer nadležni ne daju konkretne odgovore. Ono što je činjenica, to je da je izložba vraćena, ali je bruka ostala.

Podsetimo, Nataša Pejin, koordinator za odnose sa medijima u Kulturnom centru Srbije u Parizu, objavila je juče preko Fejsbuka da, nakon što je upitala direktora ove ustanove, Radoslava Pavlović, gde je nestala postavka, Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića „Srbija 1999. – 20 godina posle – Dok su padale bombe“, otvorena 23. marta, odgovorio da se u ovom objektu održava prijem i da je iz srpske ambasade u Parizu dobio nalog da se slike skinu.

– Da se slike skinu kako, citiram, oficirima NATO ne bi bilo neprijatno – napisala je Pejin, tvrdeći da su to Pavlovićeve reči.

Sam Pavlović oglasio se danas, te ponudio sramno objašnjenje da izložba „nije uklonjena, samo su delovi sklonjeni“.

Kako je pojasnio, „iz tehničkih razloga samo je centralni deo izložbe povodom 20 godina od početka NATO bombardovanja Srbije privremeno bio uklonjen“.

Video-snimak će dokazati šta se desilo?

Sa druge strane, direktorka Istorijskog muzeja Srbije Dušica Bojić tvrdi da je cela izložba bila skinuta zbog događaja kome su, između ostalog, prisustvovali i oficiri NATO-a. Ona je rekla i da su uklonjene sve slike, a ne samo centralni deo, kako tvrdi direktor, i ističe da je raniji dogovor bio da se zarolaju samo slike iz centralnog dela.

– Dobila sam fotografije da su uklonjene dokumentarne slike, tekstovi, moj tekst je uklonjen, a nije uklonjena samo slika Vlade Veličkovića koja je izuzetno teška i duga četiri metra i nije toliko agresivna. Postoji i video nadzor – rekla je Bojićeva, pomenuvši da KC ima i video-nadzor, te će biti lako dokazati.

Pavlović se drži svoje priče, da je samo deo postavke iz centralnog dela prostorije sklonjen, kako bi se za konferenciju oslobodio taj deo prostora. A zatim je dao još jednu nespretnu izjavu, iz koje je pokušao da se iščupa.

Izložba agresivno blokira prostor?

“- Postavka je tu, ona je zanimljiva, ali je u određenom smislu agresivna. Izložba je postavljena tako da je centralni deo galerije blokiran tako da neki okrugli sto, predstava, koncert ne može da se održi. Sklanjamo deo postavke svaki put, to ćemo uraditi i večeras da bi se postavilo 50 stolica. Zato sam rekao da je to agresivna postavka u smislu da blokira prostor – rekao je Pavlović.

U ovom slučaju nadležna su tri ministarstva: Ministarstvo spoljnih poslova, koje je zaduženo za sam Kulturni centar, Ministarstvo kulture i informisanja za program koji se tamo odvija, odnosno za izložbu, kao i Ministarstvo odbrane, koje je organizator komemorativne tribine na temu „1999, NATO i Jugoslavija“, zbog koje je zapravo i bilo potrebno da se raščisti prostor.

„Privremeno urolati“

Iz Ministarstva spoljnih poslova za „Blic“ objašnjavaju da je došlo do „preklapanja“ izložbe i okruglog stola.

– Povodom obeležavanja dve decenije od NATO agresije na tadašnju SRJ, u organizaciji vojnog izaslanika Republike Srbije u Francuskoj, za 26. mart ove godine bila je planirana komemorativna tribina na temu „1999, NATO i Jugoslavija“. Imajući u vidu da je došlo do preklapanja ove dve veoma značajne manifestacije, bilo je neophodno, u punoj koordinaciji između šefa DKP i direktora KIC u Parizu, pronaći najadekvatnije rešenje. Kako smo obavešteni od strane Ambasade, doneta je odluka, a kao rezultat zajedničkih konsultacija, da se deo postavke privremeno urola zbog nedostatka prostora za održavanje pomenute komemorativne tribine. Narednog dana, 27. marta, kompletna postavka je ponovo izložena i biće dostupna posetiocima KIC-a do 13. aprila, kao što je i planirano – rekli su iz MSP.

Oni kažu i da, ukoliko se utvrdi da je učinjen bilo kakav propust na štetu interesa Republike Srbije, o tome će se, u skladu sa propisima i procedurama, odlučiti i postupiti.

Da li su samo neke slike bile „privreneno urolane“ ili sve (osim jedne previše glomazne) potpuno izmeštene tokom spornog dana, i dalje nije utvrđeno, a to želi da sazna i Ministarstvo kulture.

– Insistiramo da se što pre utvrde činjenice, odnosno da se potvrdi ili opovrgne spekulacija u javnosti u vezi s tom temom i kada činjenice budu utvrđene, ako je došlo do bilo kakve vrste cenzure izložbe eminentnih umetnika, tražićemo odgovornost svih učesnika u lancu odlučivanja koji su doveli do te žalosne činjenice – naglasio je resorni ministar, Vladan Vukosavljević.

Autori izložbe preneraženi

– Sve to pokazuje da smo potpuno bez samopoštovanja. Ne znam da li je ideja bila da se poštede oni koji su učestvovali u bombardovanju, a mi što smo ga preživeli, nema ni veze. Sve mi to izgleda potpuno sumanuto. Uostalom, ne znam šta ima da se krije jer se nama bombardovanje desilo – priča Vilimon, istakavši da ne zna ko je uopšte došao na ideju da ukloni platna – rekla je Biljana Vilimon.

O uklanjanju izložbe nije bila obaveštena, kaže, kao ni drugi umetnik, Vladimir Veličković.

– To što se dogodilo apsolutno je užasan gest, da se mi i ovog puta ponižavamo, zaboravljamo u znak sentimentalnosti i osećanja grupe vojnih atašesa koji bi, da izložba nije sklonjena, bili u prilici da vide šta su uradili – rekao je Veličković, koji je dodao da je očajan i da nismo sposobni da događaj, kao što je 20. godišnjica NATO bombardovanja, obeležimo dostojanstveno.

 

Blic

 

Da oficirima NATO ne bi bilo neprijatno uklonjena izložba o bombardovanju Srbije u Parizu

 

POSTAVI ODGOVOR

*