Срби троше стотине милиона евра преко интернета

Све више људи користи онлајн трговину за попуњавање кућног буџета, али и за набавку свега што им треба

0

На сајту Купујемпродајем регистровано пола милиона корисника, а сваког дана се дода по 40.000 нових огласа * У Лимунду тврде да српски корисници постају све захтевнији, тражећи исти квалитет услуга који добијају корисници на Западу

У последњих десет година број људи који користе интернет како би понудили своје производе, услуге и знање расте широм света.

Иако података о томе колико се грађана Србије ослања на онлајн трговину како би допунили кућни буџет нема, саговорници Данаса се слажу да и на ове просторе продире растући тренд онлајн продаје.

Тако чак 700 српских продавница своје производе нуди на глобалној платформи за продају рукотворина Етсy, коју користи 27,1 милион купаца из целог света. Преко ове платформе, само у прва три месеца ове године продата је роба у вредности од скоро 630 милиона долара. Иако сајтови попут Етсy нуде могућност да продавци представе своје производе целом свету, у Србији су још увек далеко популарније домаће платформе попут Лимунда или Купујемпродајем, којима су заједничке две ствари – раст популарности и структура корисника. Оба сајта више користе мушкарци него жене, а доминантна старосна категорија је између 25 и 44 године.

– Од фебруара 2008. године, када смо лансирали портал, до данас, број корисника расте. Управо прошле недеље смо прославили достигнуће од милион регистрованих корисника. Поређења ради, у децембру 2010. године имали смо нешто преко 70.000 корисника, у децембру 2012. готово 260.000, а већ у децембру 2014. око 450.000 корисника. Свакога дана се на Купујемпродајем постави око 40.000 нових огласа, а у сваком тренутку активно је преко милион огласа за све од игле до локомотиве – каже оснивач и извршни директор Купујемпродајем Бојан Лековић. Током 2015. године на Купујемпродајем продата је роба у вредности од преко 110 милиона евра. Највећи део чиниле су некретнине и аутомобили, док су мобилни телефони били најпопуларнија врста производа.

Владимир Николић, оснивач Лимунда, верује да последњих пар година Србија иде у корак са светом у погледу коришћења интернета за продају и додатну зараду.

– Корисници су много захтевнији него раније. Пре сте могли да имате основну страницу и да они буду задовољни, сада их интересује да ли имате мобилну апликацију, да ли имате плаћање картицама, јер знају да све то постоји на Западу – каже Николић.

Он истиче да Лимундо користе и људи који након неколико успешних продаја покрећу мали онлајн бизнис, али и они који желе да попуне месечне рупе у буџету. Поред тога, платформа је временом почела да добија нову димензију својеврсне друштвене мреже.

– Имамо чланове који су у пензији и који користе Лимундо као друштвену мрежу, без да рецимо имају Фејсбук налог. Концепт је такав да ви нешто купите од особе која воли тај производ и тако настају пријатељства а некад више од тога – објашњава Николић.

По мишљењу Милана Завишића, инжењера пословне информатике из Суботице, који је међу првима из Србије отворио продавницу на Етсy, глобални сајтови нису толико популарни на овим просторима због непознавања језика. Други разлог по његовом мишљењу јесте уљуљканост у модел рада из прошлог века. Ипак, Милан истиче да се ситуација мења последњих година.

– Када сам отворио продавницу 2009, био сам једини из Србије. Можда је постојала још једна продавница одавде. У том тренутку није било могућности за наплату преко Пејпала који доноси 90 одсто продаје. Тек од прошле и ове године расте број Срба који почињу да користе Етсy – каже Завишић, који продаје ручно прављене производе од коже – привеске, новчанике, наруквице – стварајући тако сигуран извор месечних прихода. Он додаје да постоји доста српских продавница које Етсy користе као основни извор зараде.

Драган Варагић, интернет консултант, верује да Србија полако хвата корак са светом. Наводећи бројне примере људи који су своје вештине успели да уновче користећи могућности које пружа глобална мрежа, Варагић истиче да су сви они схватили да је XXИ век донео нове моделе запошљавања, мењајући традиционалну представу о послу од девет до пет.

Заједнички именитељ за све њих је позитивно размишљање и предузетнички дух. Они не полазе од тога да треба да се запосле у некој канцеларији где ће имати осмочасовно радно време, већ да постоје другачији начини да се искористе знање и способност – закључује Варагић.

М. Раденковић, Данас

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*