Страначки ботови доминирају интернетом

Последње две године од како је на власт дошла Српска напредна странка све учесталија је појава великог броја коментара и "плусева и минуса" испод текстова на сајтовима медијских кућа који се односе на власт, али и на друштвеним мрежама.

0

Јавна је тајна да је реч о организованим групама које се баве само таквим интернет активностима тако што дају велики број позитивних коментара и „лајкова“ испод текстова који се баве афирмативним потезима власти, док са друге стране лупају „минусе“ и оштро нападају медије испод критичких текстова о власти и СНС. И све то у улози обичних грађана и читалаца. И све са намером да се покуша да се креира јавно мњење у Србији. Колоквијално, називају их „ботовима“. Страначки ботови.

Бот је, иначе, скраћени назив за софтверског робота, односно интелигентног софтверског агента. Међутим, метафорички на политичкој сцени у Србији, ботови су страначки кадрови који за мале накнаде пишу коментаре по интернету, јер странке не располажу одговарајућим софтверима. Иако се такозвани ботови у Србији повезују највише са СНС, у Информативној служби те партије кажу да нико од њихових званичника не жели да коментарише ту тему.

А како све то функционише? На друштвеним мрежама појавио се једном „принт сцреен“ поруке са Фејсбука којом се припадници одређене затворене групе упућују како да делују на интернету. У том писму, под ознаком „ХИТНО“, између осталог, је писало: „Колеге, имамо наређење да се данас СВИ максимално фокусирамо на вести везане за Радуловићеву (бивши министар привреде који је обелоданио да се не слаже са одређеним потезима државе) изјаву. Радићемо га на свим порталима. Међутим, немојте писати као чланови СНС-а!!! Ниједан страначки коментар ни име председника Вучића нам нису потребни на овим вестима“.

У том упутству се препоручивало и да „коментатори“ треба да се представљају као обични грађани, али и као радници фабрика 14 октобар, Мишелин, ФАП и Железаре, којима је министар Радуловић блокирао исплату зарада. „Још једном понављам, НЕМА СТРАНАЧКИХ КОМЕНТАРА И ПОМИЊАЊА ВУЧИЋА! Координатори позовите СВЕ активисте да дођу на групу!“, реченице су којима је завршено писмо.

Портал Аутономија.инфо објавио је информацију да је удео коментара активиста СНС на порталима медија и на друштвеним мрежама 47 одсто, позивајући се на интерна упутства за коментарисање на интернету која су намењена активистима те странке у која су имали увид. Како су пренели, у упутству „СНС интернет тима“ прецизира се да коментарима треба покривати најпосећеније медијске сајтове у Србији – Блиц, Б92, Прес, Курир, Вести Онлајн, РТС, Новости, Политика, Правда, Ало, а циљна група је милионски аудиторијум њихових читалаца.

У тексту који је објавила Аутономија.инфо наводи се да је препорука интернет тима ове партије да коментари треба да буде смислени и да аргументовано иди у прилог странци, а да на Фејсбуку постоји тајна група „о којој се не сме причати“ која окупља интернет активисте странке. Поједини активисти имају обавезу да организују дежурства, а сви имају обавезу да координаторима доставе прегледне спискове колико коментара су оставили и на којим сајтовима. „Користите пођеднако и латиницу и ћирилицу. И немојте се обазирати ако у коментару направите и понеку граматичку грешку”, пише у материјалу у коју је Аутономија.инфо имала увид. Прецизира се и да СНС интернет тим делује већ дуже од годину дана, као и да у њему тренутно ради више од 500 људи, из 80 општинских и градских одбора.

Уредник портала Аутономија.инфо Недим Сејдиновић каже за Косово 2.0. да уколико из активног деловања страначких активиста на интернету може произаћи нешто добро, онда је то повећање свести грађана о политичким манипулација путем интернета и друштвених мрежа. „Интернет је једино медијско подручје у Србији које се не налази под директном или индиректном контролом власти и партократског система, а странке су на ту слободу одговориле регрутовањем страначких ботова, чији је циљ спиновање, промоција медијских садржаја који им иду у прилог, а замагливање и релативизовање оних других, па чак и цензурисање. Очигледно је да се иза позорнице јавности међустраначки рат на интернету води дуги низ година“, објашњава Сејдиновић.

Он се, међутим, нада да су сви у Србији из овога извукли неке поуке, а да је интернет у последњих шест месеци показао да има потенцијал да се кроз властите механизме заштити од страначких ботова. „Само је питање колико ће грађани Србије те механизме успешно користити“, напомиње Сејдиновић.

Исток Павловић са Факултета за медије и комуникације истиче за Косово 2.0. да су интернет ботови логична последица развоја технологије – „то је модерна верзија исписивања графита по зидовима, као неки глас народа у виртуелном облику“. Он додаје да смо пре интернета, имали „ботовске“ кампање које су имале за циљ да деградирају политичке противнике – хиљаде људи који су били ангажовани да урежу људима одређене идеје као глас народа.

„Тако су настали стереотипи у народу, попут Ђилас тајкун, Чеда наркоман или Готов је, јер након што неко те фразе види хиљаду пута на зидовима, почне да верује у то. Иста ствар се дешава са ботовима у коментарима – шта год да понове довољан број пута, народ ће почети да верује у те идеје. Дакле, ботови су једно веома моћно оружје у политичкој пропаганди“, оцењује Павловић.

На интеренту се појавила и Декларација о поштовању интернет слобода у политичкој комуникацији постављена на сајт Декларација.нет у којој се апелује, ако политичке странке унајмљују активисте за промовисање идеја на интернету, да је неопходно да њихове трошкове и друге врсте бенефиција које им нуде транспарентно прикажу у оквиру Извештаја о трошковима политичких активности у току изборне кампање, у складу са Законом о финансирању политичких активности.

Данас

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*