Тајни товари са нишког аеродрома, надлежни ћуте

0

Нема одговора на питање шта превозе транспортни авиони „иљушин“, који протеклих дана чешће него обично слећу и полећу са нишког цивилног аеродрома. Након недавног истраживања Балканске истраживачке мреже (БИРН) и Мреже за истраживање организованог криминала и корупције (ОЦЦРП), у којем се наводи да Србија учествује у извозу оружја које формално иде за Саудијску Арабију, а заправо је намењено Сирији и Јемену, спекулације да је управо то садржај товара који превозе „иљушини“ из Ниша, појачане су ћутањем надлежних.

„Наравно да је у авионима оружје. И не само оружје, него сва пратећа опрема“, тако је на специјализованом порталу ТангоСиx“ цитиран Бојан Аврамовић, директор Регионалне развојне агенције „Југ“, која је саставила трогодишњи план развоја нишког аеродрома.

Ова изјава, чији „сцреенсхот“ имају аутори овог текста, убрзо је нестала са наведеог сајта, те замењена цитатом истог званичника у којој наводи да је у авионима „највероватније роба специјалне намене“.

У наставку, Бојан Аврамовић за РСЕ демантује да је претходну изјаву дао.

„Можете ви да имате ‘сцреенсхот’, ја знам шта сам рекао. Уколико мислите да је та роба коју ви стално помињете, значи одређена група новинара, онда морате да се обратите неким другим органима и не можете да малтертирате аеродром ‘Никола Тесла’ и аеродром ‘Kонстантин Велики’ (нишки аеродром) јер они људи раде технички део посла“, поручио је Аврамовић у изјави за РСЕ.

РСЕ: Хоћете ли ми појаснити шта је било са овом изјавом?

Аврамовић: Апсолутно појма немам. Значи, ви имате службену изјаву на том сајту и то је то што се мене тиче.

РСЕ: Ово нисте изјавили да авиони превозе оружје?

Аврамовић: Не.

РСЕ: Да ли ви знате шта је садржај тога што носи авион?

Аврамовић: То мене уопште не интересује. Значи, аеродором Ниш мора да има 200 карго авиона у следећој години иначе, нема Рyан Аир-а, нема Wизз Аир-а, то једини начин да ми можемо да издржимо таксу од три евра. Врло брзо ћете да видите и бићете сви позитивно изненађени које све нове компаније долазе у Ниш, баш по питању карго саобраћаја.

РСЕ: Где нас упућујете на ово питање?

Аврамовић: Па, то би ви требало да знате

 

Бојан Аврамовић је преходно на конференцији за новинаре ово питање упутио на Министарство одбране и СДПР, иначе државну фирму која се бави трговином оружјем.

Министарству смо послали упит на који за сада нисмо добили одговор.

Питање – шта превозе „иљушини“ послали смо и на адресе Директората за цивилно ваздухопловство Србије и Kонтроле лета, али ни оданде, баш као ни од директора нишког аеродрома Владице Ђурђановића нема више информација.

„Ово је интегрисани гранични прелаз где имате царину, милицију, све државне органе, по државним прописима се извози сва роба и то је у складу са свим позитивним законима како Републике Србије тако и свих међународних институција. Није наш посао да утичемо на то шта ће земља Србија извозити, да ли ће извозити крушке, јабуке, аутомобиле или друго, то није у нашој надлежности“, изјавио је Ђурђановић на конференцији за новинаре поводом доласка нискотарифне авио-компаније „Рyан Аир-а“ у Србију.

И док чекамо одговоре надлежних, од краја августа „иљушини“ често, понекад и по два пута дневно, слећу и полећу са нишког аеродрома. Најчешће дестинације су, како се може видети на сајту аеродрома, Саудијска Арабија и Азербејџан. У питању су карго чартер летови и не ради се о редовном карго авио саобраћају.

Регионална уредница Мреже за истраживање организованог криминала и корупције Миранда Патруцић, која је заједно са БИРН-ом у јулу објавила истраживање по којем, уз остале земље, Србија учествује у извозу оружја које формално иде за Саудијску Арабију, али је заправо намењено Сирији и Јемену, каже да су у вишемесечном истаживању таргетирали и нишки аеродром.

„Ми смо и раније пратили авионе који су полетали са нишког аеродрома, мислим да их је било неколико за које смо утврдили да су превозили оружје. Имали смо један који је био у петом месецу ове године, ишао је за Аман у Јордану, и имали смо још један који смо потврдили, то је било у јулу 2015. године, ишао је за Џеду. Један је био компаније ‘Руби Стар’, који су и раније имали историју превожења оружја, други је био ‘Јордан Интернатионал Аир Царго’, та авиокомпанија је такође превозила оружје које је из Хрватске летело за Јордан“, појашњава Миранда Патруцић.

Наводећи да Србија не извози оружје у земље у које то није дозвољено у међународним оквирима, премијер Србије Александар Вучић недавно је изјавио да је 2013. године, као министар одбране, забранио извоз оружја и у Саудијску Арабију, руководећи се „обавештајним подацима који су указивали да оружје може завршити у Сирији“.

На питање шта се од тада променило, па је извоз данас дозвољен, Вучић одговара:

„Па зато што обавештајни подаци из 2015. и 2013. вероватно нису исти. Е сад, ја страшно волим кад извозимо оружје, јер је то чист девизни прилив, војна индустрија је грана од које много зарађујемо. Немојте да очекујете од Србије, како би (Ивица) Дачић рекао, да будемо већи католици од папе.“

Бука у Нишу

Према истраживању БИРН-а и Мреже за истраживање организованог криминала и корупције, од маја 2015. до почетка јула 2016. године, најмање 68 карго летова из Србије, Словачке, Бугарске и Чешке Републике превезло је хиљаде тона оружја и муниције у Саудијску Арабију, Уједињене Арапске Емирате и Јордан. Реч је о оружју које се, како наводе аутори истраживања, сада налази у Сирији. До данас нема званичног одговора надлежних на наводе из овог истраживања.

Можда би читава прича о нишком аеродрому остала испод радара јавности да се Нишлије нису пожалиле на буку у њиховом граду, будући да је аеродром близу центра и да авиони у ниском лету прелећу и током ноћи.

„Иљушини“ иначе нису непознати Нишлијама, с обзиром на то да се код аеродрома налази и Руско-српски хуманиратни центар, па су у ову ваздушну луку већ слетали велики транспортни авиони који су током поплава или пожара у Србији из Русије допремали опрему за деловање у ванредним ситуацијама. Али, то је било само у спорадичним случајевима и никада у овом броју у ком сада слећу и полећу.

Полетање „иљушина“ са београдског аеродрома забрањено је јулу ове године управо због тога што су се грађани појединих насеља побунили због буке и ниских летова.

Слободна Европа

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*