U Ermitažu pronađen jedini portret blažene Ksenije Petrogradske načinjen za njenog života

0

U Ermitažu je pronađen portret blažene Ksenije u tehnici ulje na platnu. Istraživači pretpostavljaju da je to jedina slika svete zaštitnice Sankt-Peterburga načinjena za njenog života. Delo je restaurirano i izloženo u javnom delu Centra muzeja Ermitaž za restauraciju i čuvanje „Staro selo“.

– Kada neki muzej ima ogromnu zbirku, prirodna je stvar da neki predmeti ne ulaze odmah u naučni opticaj. Prilikom sistematizacije fondova zapazili smo jedan portret na koji ranije niko nije obraćao posebnu pažnju. – rekao je čuvar u Odeljenju istorije ruske kulture, Dmitrij Gusev.

Omanje platno je dospelo u Ermitaž iz Ruskog muzeja, u koji ju je 1930. sa Smolenskog groblja doneo sakupljač Fjodor Morozov, u čije je radne obaveze kao zaposlenog u Ruskom muzeju ulazilo proučavanje grobalja u cilju pronalaženja umetičkih dela. Morozov je sliku u dokumentima opisao kao „portret Ksenije Blažene“.

Laboratorijska hemijska analiza grunda pokazala je da je slika nastala krajem XVIII ili na samom početku XIX veka.

f284bf017e8a319a5dc5242cc531160f

– Skidajući pažljivo slojeve slike, ostavljao sam tragove različitih vremena, zato što su sami po sebi interesantni. Takođe, platno je ostalo neravno. Kada posmatrate ovo delo, vi vidite da ono ima svoju istoriju. Vidi se da je portret bio poštovan i čuvan. U sloju boje bilo je mnogo čađi i mesta uhvaćenih plamenom, što znači da je ispred slike paljena sveća ili uljano kandilo. Pre dolaska u muzej plato je više puta čišćeno od patine, osvežavano novim bojama, pa čak i menjano, rekao je restaurator Nikolaj Malinovski.

Ispostavilo se da je neko naknadno produžio izrez bele košulje, izmenio ramena i dodao ženstveniju frizuru, zato što se na najstarijem sloju vidi kontura kraće kose. Prilikom čišćenja slike pokazale su se prosede vlasi. Interesantno je da je lice oslikano konkretno, a pozadina, grudi sa krstom i košulja uslovnije.

– Portret je naslikan spontano, brzo i sigurno, u jednom dahu. Slikar je osnovne konture verovatno skicirao dok je Ksenija sedela. U svakom slučaju, portret je krajnje individualan. Oči slikara su zasigurno videle naslikanu osobu, smatra Malinovski.

Iako je, kako istraživači pretpostavljaju, bio amater, autor portreta je uspeo da dočara i mudru sigurnost u pogledu, i duhovnu usredsređenost, pa čak i unutarnju svetlost kojom zrači sredovečna žena, pogleda upućenog ispred sebe. Portret je, svakako lice, a ne simbolički lik.

3e009bb475d3c043e5204744567f23f6

U tome i jeste razlog senzacionalnosti. Blažena Ksenija je kanonizovana relativno nedavno, 1988. godine (u Ruskoj zagraničoj Crkvi deset godina ranije). Tek tada posvećena joj je ikonografska pažnja. A s obzirom na to da je autor portreta najverovatije video blaženu Kseniju, ovo je, u izvesnom smislu, karika koja povezuje sakralnu figuru i realnu osobu iz XVIII veka.

Blažena Ksenija Petrogradska bila je supruga dvorskog pojca carice Jelisavete Petrovne. Sa 26 godina ostaje udovica i uzima na sebe podvig jurodstva: imanje deli siromašnima, počinje da se predstavlja muževljevim imenom, nosi njegovu odeću, luta Petrogradom. Umire u 71. godini. Tačan datum rođenja i smrti se ne zna. Lik jurodive Ksenije satkan je od priča koje su se sačuvale u narodu. Crkva je proslavlja 6. februara.

POUKE-Žive Reči Utehe/Izvestiя

Za Pouke preveli: Jelena i Ivan Nedić

POSTAVI ODGOVOR

*