Урош Шуштерич: Бомбардовање Граца 1941. године

Урош Шуштерич: Бомбардовање Граца 1941. године

0
Пише: Војвода триглавски, капетан ЈВуО Урош Шуштерич. Фото: Марко Јамник.

Вероватно врло мало историчара, као и познаваоца и истраживача војне историје Другог светског рата на територији Краљевине Југославије, зна истину да су бомбардери Југословенског краљевског ратног ваздухопловства били први који су, по немачким званичним документима, за  узврат  бомбардовања Београда, истог дана, 6. априла 1941. године у 16,оо сати, бомбардовали Грац, па  тако на симболички и осветнички начин  показали Савезницима своје борбено разположење, а Немцима да ће свакој акцији са њихове стране уследити  одмазда.

Детаљније то описујем према немачким званичним документима и фотографијама. То је акција у којој, ни данас, не знамо ко су били пилоти-хероји који су се осветили варварима за напад на Југославију, јер због потпуне дискредитације Југословенске Краљевске Војске било је потребно да се такве ствари не објављују у време када је код нас владао комунизам.

Врло мало људи зна да је капетан Еуген Рупник са својом бомбардерском  ескадрилом Бленхајма бомбардовао априла 1941. године извесна италијанска војна упоришта, а нарочито војну базу луке Бари. Тај официр био је касније командант Параћинске четничке бригаде!

Генерал Трифуновић

Таквих случајева није било само код ратних ваздухопловаца, већ и код пешадије и осталих родова војске. Те акције, отпори наше војске, нису били велики, али  с обзиром на техничку и сву осталу војну премоћ, а поготово издају Хрвата и осталих нацизму и фашизму наклоњених људи, значиле су отпор »кога треба уважавати«. Ретко ко зна да се бригадни генерал Мирослав Трифуновић, четнички војвода шумадијски и на крају ратних година командант Српске армије, са својим ратницима пробио у Албанију скоро до Задра, погазивши италијанску војску. Вратио се на излазне положаје после званичне обавести да је рат завршен. И тако је наша протекла ратна историја заташкала сва она херојска ратна дела с почетка Другог светског рата која су учинили официри који су касније постали познати четнички команданти, као пуковник Драгутин Кесеровић, четнички војвода копаонички, као и скоро сви међуратни команданти вечих оперативних јединица.

Наводим званични опис немачких власти које у својој књизи BOMBEN  AUF  GRAZ описује др. Валтер Брунер (Walter Brunner), које је придобио из Државног архива Аустријске Штајерске кога води универзитетски професор др. Герхард Пферши (Gerhard Pferschy), директор Аустријско-Штајерског дежелног архива — архивски банд 18.

Пуковник Кесеровић

ВАЗДУШНИ  НАПАДИ  НА  ГРАЦ  у терминском прегледу:

Бомбардовање Граца било је по дану и ноћи, а по неки пут на исти дан и по два пута даноноћно !

Из статистичко – часовног  прегледа бомбардовања видљиво је следеће :

1. Ваздушни напад 6. априла 1941. год извршила је Југословенска ратна авијација, као одмазду за напад на Београд.

2.      Тек 25. фебруара 1945. извршила је Савезничка авиација  свој први напад кога је завршила 2. Априла 1945. године У том времену бомбардери РAF и UA Air Force  бомбардовали су град 50 пута, било дању било ноћу, а понекада и преко целог дана.

3.      2. априла 1945. почели су са бомбардовањем Совјети, поготово ноћу, и то све до 25. априла 1945. године, када је коначно завршено бомбардовање града.

Из тога се види да је Грац бомбардован укупно 57 пута, с тим да је прво бомбардовање извршила Југословенска краљевска авијација, 49 бомбардовања извршили су савезнички бомбардери, а 7 бомбардовања авијација Совјета.

У јутарњим сатима 6. априла 1941. године почеле су немачке трупе са нападом на Југославију, и то са интензивним бомбардерским нападима. Грац је, с обзиром на близину југословенске границе, већ на почетку рата (1. септембар 1939.) добио наређење о ваздушним мерама противваздушне заштите, за које је била задужена специална противваздушна полиција (Luftschutzpolizei), тако да је на ваздушни напад Југословенске ратне авијације на дан агресије на Југославију било потребно рачунати. На цветну недељу 1941. (то је недеља пре Ускрса) било је красно сунчано пролећно време када је претежни део становника Граца био на излетима у околини града.

Бомбардвани Грац, 1941. године

Два минута пре 16.00 сати следи први ваздушни напад на Грац, и то од стране двојице заосталих бомбардера Југословенске ратне авијације који су долетели заједно са немачким бомбардерима, који су се враћали из акције бомбардовања, и улетели у ваздушни простор Рајха. Логичан закључак је да су југословенски бомбардери дошли до Граца тако што су се неприметно прикључили немачким бомбардерима који су бомбардовали Београд. Превара је успела због тога што је Југославија пре тога купила од Немачке ратне бомбардере МЕ-109, па је прикључење тако било непримећено. Али, ипак је погранична ваздушна контрола обавестила да су између немачких авиона и југословенски бомбардери. Југословенски бомбардери су прелетели град на висини око 200 метара и у 15:58 сати одбацили три бомбе, и са бомбардовањем продужили све до 17:52 сата. Погођени су неки цивилни и неки војни објекти, а учињена је извесна материјална и људска штета.

Бомбардовањем је један човек погинуо, 4 су рањена, 2 зграде потпуно уништене, поред њих једна средње уништена и још једна лакше оштећена. (види фотографије)

Друга група бомбардера усмерила се на војне објекте које је  бомбардовала, као и на железничку станица с њеним саобраћајним чвориштем.

Закључак

Бомбардовање Граца, гледано са стране југословенске ратне авијације, је више симболички него војни успех. Ако узмемо у обзир да је Југословенско краљевско ваздухопловство истог дана извршило напад на Грац, који је у доњој Штајерској био центар аустријског нацизма и обавештајних служби, онда тај симболни војни акт значи више од ратног успеха. Наиме: Југословени, а поготово Словенци знали су да је овде центар свих акција нациста против Краљевине Југославије.

Урош Шуштерич и Радован Калабић. Фото: Миша Матић

Моје успомене и утисци за време ратног логоровања у Грацу

У ратно заробљеништво пао сам у Босни 6. Јануара 1945. године, после окршаја са немачком извидницом на реци Спречи код Добоја. После краћег саслушања у добојској тврђави, убачен сам у транспорт ратних заробљеника за Немачку. За време наше вожње железницом доживели смо прво бомбардовање у Марибору и то у првој половини јануара 1945. године. Стигавши у логор у Грац, који је био стациониран у близини железничке пруге и СС-касарни, било нас је око 1.000 ратних заробљеника са свих подручја Балкана. Међу нама су били и ратни заробљеници савезнички официри. Овај лагер имао је карактер сабирног и прелазног лагера (Durgangsdiversantenoffizierslager) из кога су касније у поједине друге лагере били распоређени ратни заробљеници. У том лагеру, не сећајући се потпуно добро, од 21. јануара до 22. марта 1945. године, преживео сам укупно 23 бомбардовања Савезничке војске. Најжешће бомбардовање било је 9. марта 1945. године када су бомбардери у 18 налета, од 12.31 сати па до 19.57, поготово са напалм бомбама практично уништили град. Код тих напада убележено је било 170 бомбардера који су одбацили 452 бомбе.

Харикен краљевске Југословенске авијације.

Рушење је било страховито, порушен је огроман број стамбених објеката, и потпуно уништени сви индустријски објекти.  Напад напалм бомбама био је тако јак да су људи који су скакали у реку Муру, која протиче кроз град, заједно горели са водом. Идућег дана, немачке власти су замолиле и нас, ратне заробљенике, да помогнемо око чишћења и уређивања града. Иако стари ратници, били смо фасцинирани страховитим призорима када је од човека остала само флека на стени, и то у ваздушном склоништу.

Премештај на западни део Аустрије био је за нас спасоносан, иако смо касније установили да су хтели да нас коначно униште у лагеру Матхаузен-Гузен. Приликом бомбардовања Штојра успео сам са савезничким официрима да побегнем из бомбардованог лагера и пребацим се до Словеније.

Посебна напомена

Овај запис је извршен на два начина, и то на основу књиге Bomben auf Graz, са већ наведеним аутором, а други део записа је апликација на званичне документе у тој књизи. Коначно, моји лични утисци из времена бомбардовања Граца представљају и моја сећања на ове ратне догађаје.

На слици: Бомбардерски авион краљевске Југословенске ратне авијације, Dornier Do-17 са посадом.

Објављено на сајту Фонда Слободан Јовановић 9. јануара 2012. посредством редакције билтена „Равногорац“

Српски журнал

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*