Успех Коко Шанел: Имала је само иглу, конац и ИДЕЈЕ!

0

Живот незаборавне Kоко Шанел био је бајковит, драматичан, буран и компликован. Рођена је 19. августа 1883. у француском градићу и обележила је готово цео 20. век. Била је сиромашна, богата, вољена, остављена, омржена, славна, заносна, смела, хировита, храбра, енергична… Због дубоке вере у своје идеје, успела је жеље да спроведе у дело. Рекла је: „Мода пролази. Стил остаје“.

Са 11 година остаје без мајке, која умире од туберкулозе, након чега је отац оставља у сиротишту. Много тадашњих девојака умело је да шије, али та вештина учинила је славном само Kоко Шанел. Њен алат и љубав били су игла и конац. Да живот у сиротишту никада није заборавила сведочи торба коју је касније креирала. Наиме, ланац означава привезак за кључеве које је носио чувар, а унутрашњост ташне исте је боје као дечија униформа у сиротишту. Повод за ланац на торби био је тај што јој је било напорно да носи писмо торбу у коју, поврх свега, није могло да стане све што јој је потребно, те зато додаје и преграду.

Није крила да је недостатак очеве љубави оставио ране на њеној души. Можда је то био један од повода за контроверзни љубавни живот којим је живела. Пажњу угледних мушкараца задобијала је врло лако, јер је била очигледно другачија од осталих девојака. Поред тога, била је атрактивна и интелигентна жена. Својим стилом и понашањем одступала је од норми тога доба, што је и сама тврдила: „Својим стилом одевања изазивала сам подсмехе околине, али у томе се и састојала тајна мог успеха. Нисам изгледала тако како изгледају сви“.

Kао што бива у бајкама, тако је Kоко радећи у скромној кројачкој радњи упознала утицајног милионера Етјена Балзана. Захваљујући тој романси улази у свет високог друштва и остварује познанства која ће јој користити. Међутим, много већу финансијску подршку и љубав добија од Артура Kапела, који је заиста веровао у њен таленат и који јој је помогао да отвори радњу у Паризу. Новац за отварање радње је вратила Kапелу и након тога никада никоме више није била дужна. У њему коначно проналази фигуру мушкарца која јој је поребна, али и то кратко траје јер Kапел доживљава саобраћајну незгоду. Након тога, повезују је са бројним моћним мушким именима.

Током страствене и кратке везе са композитором Игором Стравинским настаје чувени парфем „Шанел бр 5“, један од најпродаванијих парфема икада. Од дизајнера парфема захтевала је да мирис буде „не као ружа или ђурђевак, већ као складна, хармонична композиција“. Због назива парфема одлучила је да и датум буде симболичан, те га је представила 5. маја 1921. године. Kоко је умела да каже: „Парфем о жени говори више него њен потпис“ и „Жена без парфема је жена без будућности“.

Поред парфема, остаће упамћена по костимима тј. по струкираним сакоима и уским сукњама, као и по малој црној хаљини коју је представила 1926. године. Иначе, до тада се црна боја сматрала бојом жалости. Црно-белу комбинацију представљала је као идеалну. Волела је креације које се могу носити и дању и ноћу, а које се уз помоћ некаквих детаља могу прилагодити свакој прилици. Тежила је једноставности и елеганцији – на томе почива њен стил.

Црно-бела и тегет-бела мајица на пруге је, такође, њена креација. Идеју за ово добила је од француских рибара. Иначе, често се угледала на мушку одећу. Почела је да носи панталоне, скинула је корсете, скратила косу, али и сукњу (до колена). Такорећи, ослободила је жене појасева, стега, жипона. Желела је да се осећа комотно и удобно у одећи. Дакле, било јој је битно да носи гардеробу која јој пружа самопоуздање.

Мрљу на њено име оставила је веза са нацистом Хансом Гинтером фон Динклагеом. Она ту везу није крила, иако Французи то нису могли да јој опросте. Због тога, колекцију представља у Америци и добија аплауз.

Моралисти умеју да кажу како не би била успешна да није имала помоћ богатих мушкараца на почетку каријере. Међутим, заборављају да је од оца добила само презиме и ништа више од тога, као и да је током целог живота показивала колико је способна жена. Kоко Шанел је променила женски свет моде! Поврх тога, ти мушкарци су је волели. Била је независна, слободна, промишљена и веома богата. Била је пословна жена у време када жене нису имале право да живе како желе. Управо својим радом, Kоко је допринела борби за права жена.

Такође, заборавља се да је Kоко Шанел носила лажне бисере иако је могла себи да приушти праве, јер је знала да је поента у стилу и начину на који их носи. Знала је да је вредност у њој, а не у бисерима. Уосталом, рекла је: „Права срећа је јефтина. Ако за њу морате да платите високу цену, значи да је реч о превари“.

Kако је говорила Kоко?

Жене увек морају говорити мушкарцима да су они јаки. Да су крупни, снажни, сјајни. Истини за вољу, жене су заправо јаке.
Нема времена за монотонију. Постоји време за рад. И време за љубав. То не оставља вишак времена!
Све је у нашим рукама, зато их не смемо дићи.
Најбоља боја на целом свету је она која на вама најбоље стоји.
Лепа хаљина може добро изгледати на вешалици, али то ништа не значи. Мора се видети како на вама стоји, на раменима, уз струк, кретање руку и ногу.
Једноставност је главна истина елеганције.
Не разумем како жена може изаћи из куће, а да се бар мало не дотера, ако ни због чега, онда из пристојности. А потом, никад не знаш, можда баш тог дана имаш заказан судар са судбином. А за судбину треба изгледати што је лепше могуће
Свака жена је стара онолико колико то заслужује.
Флерт, то је тријумф духа над чулима.
Хтели ми то или не, у животу мушкарца постоји само једна жена. Све остале су њена сенка.
Не постоје ружне жене, постоје само оне лење.
Није ме брига шта мислите о мени. Ја о вама уопште не размишљам.
Нико није млад после 40. године, али неодољиви можемо бити било када.

Никада се неће заборавити колико је волела шешире и цигарете, зато што се то налази на скоро свим њеним фотографијама, као и бисери, наравно. Цео свој живот искројила је тако да се о њему и данас пише, чита и истражује. Она није само модна креаторка, већ жена која не престаје да инспирише и о којој је снимљено чак неколико филмова.

Андре Малро, француски теоретичар, био је у праву када је рекао: „Од Француске у 20. веку остаће упамћена само три имена: де Гол, Пикасо и Kоко Шанел“, а магазин Тиме ју је уврстио међу сто најуспешнијих људи 20. века.

Умрла је 10. јануара 1971. године у париском хотелу „Ритз“, који се, случајно или не, налази прекопута њеног првог бутика. На гробном споменику налази се пет камених лавова као симбол њене снаге. Рођена је као лавица (19. август), а тако је и живела.

Исрбија

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*