Vaskrs „Vitezova“, čuvara srpskog neba

0

Šest višenamenskih lovaca 4. generacije Mig-29S, koje je Rusija nedavno donirala Srbiji, najkasnije u aprilu mesecu treba da slete na srpsko tle. Posle prizemljenja ovih letelica, one će biti prebačene u vazduhoplovni remontni zavod „Moma Stanojlović“ gde će se izvršiti njihov generalni remont i ozbiljna modernizacija. Ulazak u operativne jedinice RV i PVO Vojske Srbije, očekuje se do kraja tekuće godine.

Očekuje se da u martu ili najkasnije aprilu mesecu, na poletno-sletnu stazu vojnog aerodroma Batajnica sleti 6 ovih aparata. Po prijemu letelica, one će odmah biti transportovane na poslove remonta i modernizacije.

Celokupan posao oko osposobljavanja i unapređenja ovih letelica na viši tehnološki nivo predvodiće ruski vazduhoplovni inženjeri uz asistenciju svojih srpskih kolega.

Pored modernizacije ovih aparata, sličan paket će dobiti i postojeća 4 aviona Mig-29 koji se već nalaze u sastavu srpskog vazduhoplovstva (3 Mig-29 i 1 Mig-29UB). Ukupan posao se procenjuje na 185 miliona evra. Planira se da ceo ovaj posao oko modernizacije bude završen do kraja ove godine (decembar mesec). Prema dinamici izvođenja radova očekuje se da već od 1. januara 2018. godine flota od 10 potpuno modernizovanih aparata Mig-29 uđe u operativni sastav elitne 101. lovačke avijacijske eskadrile „Vitezovi“ koja se nalazi u sastavu 204. vazduhoplovne brigade.

Procenjuje se da će modernizacija ovih aviona drastično povećati njihove borbene mogućnosti, kao i operativne sposobnosti srpskog ratnog vazduhoplovstva u celini. Modernizacija uključuje integraciju novog radara, najverovatnije i novog elektro-optičkog kompleksa, naprednu komunikacionu opremu, kao i paket koji uključuje oružje prve kategorije u klasi vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, koji se trenutno nalazi u operativnoj upotrebi najsavremenijih armija sveta.

Paket modernizacije napadno-navigacijskog kompleksa

347px-AESA_JUK_AEPlanira se integracija novog radara Žuk-ME (ovaj radar predstavlja izvoznu varijantu Žuk-M) koji će obezbediti otkrivanje vazdušnih objekata veličine lovca na daljinama 100+ (130) km. Radar može da prati do 10 ciljeva, a istovremeno može da gađa maksimalno 4 cilja. Pored naprednih karakteristika neophodnih za bitku u vazdušnom prostoru, ovaj radar ima odlične mogućnosti i za borbu protiv ciljeva na zemlji, tako da platforma na koju je integrisan ovakav tip radara, može da ponese epitet lovca-bombardera. Treba napomenuti da su Rusi u međuvremenu modernizovali i ovaj radar (Žuk-M) koji planiraju da ugrade u palubne avione Mig-29K (spominjala se ugradnja i na Mig-35, međutim od njega se odustalo usled razvoja nove generacije radara sa faznom antenskom rešetkom Žuk-A). Modernizacija Žuk-M obuhvata bolje performanse kompjutera koji prati i obrađuje podatke o otkrivenim ciljevima, posebno u setu kopno/more. Modernizovana varijanta radara Žuk-M može da prati i do 20 vazdušnih/kopnenih ciljeva (bazična verzija 10), dok je broj ciljeva koje istovremeno napada ostao isti (4).

Pored integracije novog radara, autor teksta pretpostavlja da paket modernizacije može da obuhvati i ugradnju savremenog elektro-optičkog kompleksa kao što je to npr. OLS-M (eksp. OLS-EM). Ovaj kompleks obezbeđuje povećanu zonu detekcije ciljeva u 3 režima rada (TV kamera, IC, laser za ozračivanje cilja) i pored ‘’dogfighta’’, posebno je efikasan u navođenju čitavog spektra savremenih ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, po kopnenim tačkastim ciljevima.

Prvoklasno oružje u odbrani srpskog neba

Sva ova tehnološka unapređenja napadno-navigacijskog kompleksa, omogućava kačenje najsavremnijih tipova raketa klase vazduh-vazduh i vazduh-zemlja koji se nalaze u operativnoj upotrebi. To se pre svega odnosi na raketu vazduh-vazduh, srednjeg dometa R-77 (RVV-AE). Ovu raketu je razvila čuvena ruska kompanija „Vimpel“ i spada u najsavremenije rakete takvog tipa u svetu (veliki broj stručnjaka kako sa istoka ali i sa zapada, smatra da je trenutno ova raketa bez premca u svetu). Njen maksimalni domet doseže i do 110+km (RVV-SD), a u završnici svoje putanje se navodi pomoću glave sa aktivnim radarskim samonavođenjem. Njena jedinstvena konstrukcija, sa prepoznatljivim rešetkastim stabilizatorima, daje joj izuzetnu energetsko-kinetičku i aerodinamičku sposobnost za efektivnu borbu protiv izrazito manevrišućih ciljeva. Pored ove rakete, treba pomenuti i mogućnost upotrebe modernizovanih raketa nešto starije generacije R-27ЭR i R-27ЭT, ali sa respektabilnim dometom do 95km. Treba posebno istaći i vrhunsku, veoma agilnu raketu v-v kratkog dometa (R-73/R-73M) koja je nezamenljiva u uslovima ‘dogfigta’ . Tu se još nalazi čitav spektar unapređenih raketa klase vazduh-zemlja, kratkog i srednjeg dometa (H-25, H-29, H-31) kao i mogućnost nošenja teških visokopreciznih avio-bombi izuzetne razorne snage, iz familije KAB-500 (KAB-500-KR i KAB-500-L).

R-77 (RVV-AE) / wikipedia

Vratiti „elitizam“ profesiji borbenog pilota, kao fundament modernizacije srpskog ratnog vazduhoplovstva

Ovaj paket opreme zahteva i izradu specijalizovanih nastavnih jedinica koju će morati da prođe svaki pilot, koji će upravljati ovim avionima. Ovo je neophodno iz razloga što se u tehničkom smislu radi o zahtevnijoj borbenoj platformi. U narednih 10-15 godina to će biti jedan od osnovnih prioriteta nastavnog segmenta u okviru Vojske Srbije. Insistiraće se na vraćanju elitizma pilotskog poziva, koji je ozbiljno narušen u dešavanjima poslednjih 15 i više godina, kada je ovaj vid oružanih snaga potisnut na marginu i praktično pušten niz vodu.

Napomena

Pored ovih aparata, treba istaći i nedavnu posetu srpskog državnog vrha Republici Belorusiji, gde je na sličnim osnovama dogovorena donacija 8 aviona (ponegde se spominje podatak o donaciji 12 aparata) Mig-29 beloruskog ratnog vazduhoplovstva. Za sada nije poznato kada će ovi avioni biti isporučeni Vojsci Srbije, ali se pretpostavlja da će se to desiti sredinom ili krajem ove godine. Takođe, nije poznato da li će poklonjeni avioni biti u osnovnoj konfiguraciji ili se radi o uspešno modernizovanom standardu BM koji je produkt beloruskih vazduhoplovnih kompanija. Naime, ova verzija aviona je opremljena sa modernizovanim radarom N019P koji je po svojim funkcijama sličan radaru Žuk-ME, ali su mu borbene mogućnosti ipak nešto siromašnije u odnosu na njega (domet do 90km za metu veličine lovca, praćenje do 10 a istovremeno gađanje svega 2 cilja).  U svakom slučaju postoje izvesne indicije, ali i nade, da će ovi avioni proći isti paket modernizacije kao gore navedena grupa aparata (ruski Mig-29S), što će maksimalno unificirati borbenu lovačku komponentu koja će štiti srpsko nebo. Ruski specijalisti koji će doći u Srbiju u svakom slučaju, uz poslovičnu tehničku inventivnost, imaju i ogromno iskustvo u modernizaciji ovog tipa aviona, tako da se veoma lako može očekivati i neki potpuno novi paket modernizacije, koji će biti namenjen isključivo srpskom ratnom vazduhoplovstvu. Ostaje nam da vidimo kako će se stvari po ovom pitanju odvijati. Uostalom, vreme je najbolji indikator koji će pokazati kako će se odvijati projekat modernizacije srpske borbene avijacije i u kom pravcu će on ići.

Slobodan ĐUKIĆRuska reč

POSTAVI ODGOVOR

*