Војска Србије добија летеће тенкове

0

Набавком тешко наоружаног и оклопљеног руског хеликоптера „Ми-35” ратно ваздухопловство добиће могућности које до сада није имало

Мало која летелица има такву репутацију као руски хеликоптер „Ми-35”. Конструисан још у време Совјетског Савеза, под ознаком „Ми-24”, ово ремек-дело инжењерства, током деценија употребе у локалним ратовима, од Авганистана до Сирије, показало се као изузетна борбена машина.

„Ми-35” је заправо модернизована и усавршена верзија „Ми-24”, намењена пре свега извозу. Скоро истоветног препознатљивог облика, али с бољим моторима, савременом електроником и наоружањем.

Како је приликом недавне посете Москви најавио министар одбране Александар Вулин, најкасније до почетка следеће године четири хеликоптера овог типа требало би да се нађу у наоружању Војске Србије. Тиме се наставља опремање Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране започето набавком транспортних хеликоптера „Ми-17” и ловачких авиона „миг-29”.

Али, за разлику од поменутих ваздухоплова који су у нашој војсци у употреби дуго (хеликоптер „Ми-17” је модернизована верзија „Ми-8” који се користи још од „златних” времена ЈНА), „Ми-35” је техника коју наши војни пилоти до сада нису користили и која ће Војсци Србије дати могућности које до сада није имала.

Овај хеликоптер поседује моћно наоружање – топ у покретној куполи, вођене ракете и невођена ракетна зрна а заштићен је оклопом који посаду и виталне делове штити од паљбе са земље, јер је намењен дејству с малих висина. Због тога га називају „летећим тенком”.

„Ми-35” има два члана посаде, а може да превезе до осам војника, што га сврстава, у пуном смислу речи, у јединствену категорију борбено-транспортних хеликоптера. Како би имао најбоље могуће аеродинамичке карактеристике у лету, али и да би гађање било што прецизније, хеликоптер је асиметричне конструкције – главни ротор је благо нагнут у десну страну, а стајни трап благо у леву како би ротор, када је летелица на писти, остао у хоризонталној равни. „Ми-35” постиже максималну брзину од 310 километара на сат.

Хеликоптери „Ми-24” су у употреби у многим државама широм света. Мађарска и Бугарска, иако чланице НАТО-а, задржале су ове хеликоптере и модернизоваће их. И „Ми-35” је данас извозни адут руске војне индустрије.

Хеликоптери „Ми-24” употребљавани су и у ратовима на просторима бивше Југославије. Јединица за специјалне операције („црвене беретке”) која се налазила у саставу некадашњег Ресора државне безбедности МУП-а Србије, имала је и своју ваздухопловну компоненту.

Деведесетих година прошлог века набавили су два „Ми-24” који су употребљавани током сукоба на Косову 1998. године. Када је ЈСО расформиран, предати су Војсци али, због истеклих ресурса, званично нису ушли у употребу. Годинама су стајали на аеродрому у Батајници.

У време сукоба у Македонији, влада у Скопљу је набавила хеликоптере „Ми-24” и ефикасно их користила у заустављању албанске побуне. Хрватска војска их је употребљавала у последњој фази рата у овој бившој југословенској републици.

Русија је „летећим тенковима” сламала побуну у Чеченији, а Совјетски Савез их је користио у рату у Авганистану осамдесетих година.

Заправо, у овом сукобу је створен имиџ хеликоптера „Ми-24”. Иако су многи обарани када су САД опремиле муџахедине лаким системима ПВО, препознатљива силуета „летећег тенка” изазивала је страх код непријатеља.

Ирак их је употребљавао у ирачко-иранском рату. Према неким подацима, тешко је утврдити да ли се то стварно десило или је у питању мит, с „Ми-24” су обарани други хеликоптери па чак и авион.

Како год било, нема сумње да је реч о једном од најпознатијих хеликоптера и ваздухопловној историји, који руска војска данас користи у рату у Сирији. Иако је створен за борбену употребу на првој линији фронта, не треба пренебрегнути ни његове транспортне могућности у санитетске сврхе, али и за подвесни превоз терета.

Политика

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*