Жељко Ињац: Како препознати ботове на друштвеним мрежама – други део

0

Када говоримо о страначким активистима или промотерима неког бренда или компаније на друштвеним мрежама, као о ботовима, тада се тај термин пре свега користи у пежоративном смислу за означавање појединаца или тимова који делују на истоветан или сличан начин као бот апликације. Нико заиста не мисли да су људи који стоје иза појединих налога на друштвеним мрежама прави роботи. У погрдном смислу они се називају роБОТима зато што одрађују посао који на интернету претежно раде прави ботови али пре свега зато што им изостаје креативност и критичко мишљење те заиста делују као какве машине.

Са људским ботовима, сви корисници интернета, су имали прилику да се упознају, пре свега на коментарима на великим електронским порталима. Њихови монотони, шаблонски, а често и глупави коментари, били су годинама предмет шале у сајбер спејсу.

Оно што треба знати да људи-ботови нису присутни само на коментарима, како то обично мисле они који нису добро упућени у сајбер свет, већ се њихово присуство разастире и на све друштвене мреже, од Фејсбука преко Јутјуба па све до гејмерских четова.

Ма колико неморално деловала активност људи ботова, интернет пуританцима, који углавном и нису прави сајбер спејс житељи, већ повремени посетиоци, присуство људи-ботова је уобичајена појава и распрострањена је у целом свету. Док се код нас њихова активност најчешће везује за политичку пропаганду и адвертајзинг, у свету су ови људски ботови више у функцији економског или бренд адвертајзинга, мада у последње време расте и политичка пропаганда. Протеклих година су медији писали о бот тимовима Владимира Путина и Доналда Трампа. Ти тимови свакако се не баве искључиво простим коментарисањем на електронским медијима, већ је њихова делатност много, много шира и заправо су присутни на готово целом интернету.

Политички бот тимови такође делују на друштвеним мрежама, а пошто су грађани Србије прилично политични, онда им се чини да су ови бот тимови највише заступљени. Први политички бот тимови на српском интернету су били из редова ДС-а и ЛДП-а. Готово свака већа друштвена заједница има своје ботове на интернету. Почевши од спортских навијача, преко политичких и економских ботова, па до верских секти и култова. Но пошто смо ми као грађани слепи за све осим за политику, ботовање секти, или економских ботова, пролази сасвим незапажено или још горе најчешће се саглашавамо са њиховом пропагандом и несвесно им помажемо да се она брже рашири на интернету, шерујући њихове пропагандне садржаје.

У Србији бот тимови претежно делују у складу са ситуацијом, ретко кад први дају иницијативу и обично је њихово деловање реакција на претходне нападе на одређену идеологију, личност, бренд или производ. Економски и бренд бот тимови пре свега имају за циљ дисквалификацију конкуренције и то раде готово неприметно и прилично успешно на свим друштвеним мрежама и врло ретко у коментарима на електронским медијима.

Најједноставнији пример људи-ботова на Твитеру су налози који свакодневно постављају фотографије, на пример, историјских догађаја, личности или кратке цитате познатих историјских личности. Пажљивом пратиоцу ових налога не може да промакне да поред тих редовних историјских објава, ови ботови рекламирају поједине сајтове који се баве онлајн продајом одређених производа. То су заправо бренд или економски ботови који се заклањају иза историје или уметности или било које виралне теме на интернету, како би рекламирали свој бренд или производ.

Ботови на Фејсбуку углавном делују иза страница или група, али и као профили појединаца. По правилу иза великих и утицајних страница или група на Фејсбуку стоји нека политичка партија или удружење истомишљеника, или каква друга интересна група.

Ботови на Фејсбуку, где су интернет корисници у већини регистровани под својим именом и презименом, се препознају и по томе што користе лажна или непостојећа имена и презимена. Њихово деловање на друштвеним мрежама је готово истоветно и своди се на две метода: Убеди или огади.

Убедити остале кориснике друштвене мреже да је одређени производ добар, да је одређени бренд квалитетан и да је одређена политичка партија једина прихватљива или дисквалификовати конкурентски бренд, производ или политичку опцију – то је основни задатак људи-ботова.

На Твитеру се људи-ботови препознају, поред тога што нису регистровани под својим именом и презименом, и по томе што имају врло мало пратилаца, а често и сами немају много објава јер су они превасходно усмерени на дискусије, тако да својих личних статуса имају мало. Слична је ситуација и на Фејсбуку са људима-ботовима, једино што на Фејсу, да би били прихваћени од ФБ заједнице, потребно је да колико толико имају развијен профил. То значи да имају већи број својих статуса, да имају барем 50 пријатеља и да имају макар једну профилну фотографију. Оно што их одаје да су ботови, јесте то што сем једне или две, немају више профилних фотографија, а те које су поставили на профил као своје су заправо украдене и лако се може открити прави власник фотографија интернет претраживачима, још чешће немају никакву профилну фотографију, него користе фотографије познатих личности или популарне постере и цртеже.

На Јутјуб се ботови региструју под лажним именима, немају свој канала, или ако га имају он је регистрован као неки познати бренд или организација, којој се заправо жели нанети штета објављивањем скаредних, бизарних и компромитујућих видео снимака. У коментарима на конкурентским видео каналима наступају агресивно и вулгарно.

На већини друштвених мрежа људи-ботови се препознају по одсуству личних података, неконтролисаној слободи изражавања, вулгарној и агресивној комуникацији, одсуству или врло смањеној креативности, усиљеном наметању одређене теме(највише две до три теме), ширењу дезинформација, глорификовању свог бренда, производа или политичке опције и немилосрдном дискредитовању конкурентских, одсуству критичког мишљења и одсуству вредносног система.

ртв

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*