Жељко Ињац: Сеоба Срба са Фејсбука

0

Два су кључна разлога зашто су корисници српског дела Фејсбука почели тражити алтернативну друштвену мрежу. Први и најјачи разлог је увођење Explore Feed на Фејс који је активности страница и група на овој мрежи маргинализовао и потиснуо у други план.

Овај експеримент Фејбука за Србију и још пар земаља света, побољшао је прегледност објава пријатеља на News Feed тј. ономе што зовемо временска линија на Фејсу, али је све политичке и забавне странице, које су нашим Фејсбук корисницима биле на првом месту, потиснуо на Explore Feed. Те објаве на Explore Feed излазе „насумично“ односно прате алгоритме које је Фејс поставио а којима временски параметри нису примарни.

Тако се на вашем Explore Feed-u могу појавити на првом месту објаве са страница од пре пар дана или неколико недеља, а оне које су актуелне да се уопште не појаве. Заправо Explore Feed алгоритми опет прате ваше активности на интернету и у складу с њима вам презентују објаве на страници.

Ако сте протеклих дана, рецимо читали портал РТВ-а, велика је вероватноћа да ће вам међу првих пар објава на Explore Feed-u управо изаћи страница РТВ-а. Тиме се затвара круг објава на Explore Feed и ви просто не видите оно што ваше пријатеље занима, односно оно што је актуелно на појединим страницама. Претраживање страница „пешке“ тј. без да вам саме „“скачу“ на Explore Feed-u захваљујући активности ваших пријатеља са ове друштвене мреже, је нешто што ће мало ко покушати.

Сви они који промовишу своје сајтове, блогове, или продају нешто преко страница су схватили да је Фејсбук овим експериментом практично угушио њихов маркетинг. Бустовање (плаћено оглашавање) на Фејсбуку, без пропратног природног домета, не даје довољно добре резултате. Природни домет на свим Фејсбук страницама је пао за најмање десет пута. Политички, економски и медијски маркетинг је знатно опао од почетка овог експеримента на овој друштвеној мрежи.

Други разлог, који је натерао кориснике српског дела Фејсбука у потрагу за алтернативном друштвеном мрежом је бановање профила. Наравно опет су алгоритми у питању, и нешто ређе пријаве „пријатеља“. У „Стандардима заједнице“ наводи се да зарад успостављања равнотеже на тој друштвеној мрежи Фејсбук полаже право на санкционисање „тешких разговора“ и „осетљивих садржаја“.

Ово често доводи до сасвим бесмислених санкција, које српска Фејсбук заједница доживљава као неправду. Рецимо, цитирате на Фејсбуку неку епску песму у којој се помиње неко крвопролиће. Велике су шансе да ћете бити због тога санкционисани. Фејсбук алгоритми такође нису у стању да препознају сатиру или иронију, и мада допуштају у жалби могућност да наведете да је ваш садржај био сатиричног карактера, ипак ћете бити санкционисани.

Најмасовније бановање српских фејсбук корисника изазвала је пресуда генералу Ратку Младићу, чију фотографију или име Фејсбук третира као кршење њихових правила, без обзира у ком контексту сте поменули генерала. Било да сте подржали првостепену пресуду хашког суда или да сте је критиковали, ако употребите реч „Ратко Младић“ бићете санкционисани, опоменути или бановани. Тако су се многи профили корисника на овој друштвеној мрежи нашли блокирани који су заправо подржали пресуду хашког суда. Оваква крутост у санкционисању која је по свему бесмислена, је изазвала бурну реакцију корисника на овој друштвеној мрежи те је покренута иницијатива за „Сеобу Србаља“ на неку другу, толерантнију, друштвену мрежу.

Један мањи део корисника је трајно прешао на руску друштвену мрежу Вконтакте. Највећи део бунтовника је наставио да користи Фејсбук али је отворио налоге и на Вконтакте и на Твитеру. Оно што је значајно у овој најновијој „Сеоби Србаља“ јесте да је Фејсбук својим поступцима, повећао број Твитераша. Некако истовремено је Твитер повећао број карактера објаве, тако да је многима незадовољним Фејсбукашима пружио могућност да лакше опстану на тој друштвеној мрежи.

Тешко да ће Твитер заменити Фејсбук или да ће огроман проценат српских корисника ФБ прећи на Твитер, али је сама појава „сеоба“ на друштвеним мрежама веома занимљива.

Жељко Ињац

РТВ

 

 

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*