Зоран Грбић: ИПСОС је светска агенција која једино у Србији монтира резултате!

0

Као и пред сваке изборе у Србији, и овај пут су медије преплавили резултати истраживања јавног мнења. Разне агенције се такмиче у томе ко ће најбоље предвидети изборне резултате. Све велике агенције предвиђају убедљиву победу Вучића, с тим што му Нинамедиа даје најмање шанси. Са њиховом проценом од 50 одсто, најављује се реална могућност постојања другог круга избора. Истраживања осталих не дају ту могућност.

Izbori 2012

Медији као и обично велику пажњу посвете истраживањима Ипсос Стратеџик маркетинга. И поред тога што је Ипсос Стратеџик маркетинг имао катастрофално лошу процену резултата прошлих председничких избора. Пред други круг, у коме су били Тадић и Николић, Ипсос је најавио убедљиву победу Тадића. По њима, Тадић је требало да освоји 58 одсто гласова, док би Николићу остало свега 42. Резултат избора показао је да је Тадић освојио 11 одсто мање гласова, а Николић скоро 50 одсто.

ipsos Crna Gora procena

Ипсос Стратеџик маркетинг је део глобалне Ипсос групације, која послује у скоро свим државама на свету. Чак и на Косову, где такође постоји Ипсос, који покрајину очигледно третира као државу. Занимљиво је да је Ипсос, где год да ради, углавном успешно предвиђао резултате избора. Тако је рецимо било и недавно у Црној Гори. Једино је погрешио на прошлим председничким изборима у Србији, и председничким изборима у САД.

rezultati Crna Gora

На недавним изборима у Холандији, Ипсос је добро предвидео резултате. Заправо одлично, кад се има у виду да у Холандији не постоји изборна тишина. Каснија истраживања показала су да су се резултати променили, јер су неки бирачи гласали на основу посматрања ТВ дебате која се десила дан пред изборе. Што реално, није било могуће предвидети.

izbori Holandija 2017

Ни у САД нема изборне тишине. Али, за разлику од Холандије, одсуство изборне тишине није имало никаквог утицаја на погрешну процену америчког Ипсоса. Само дан пре избора, тамошњи Ипсос је предвидео да Хилари има 90 одсто шансе за победу. Каснија преиспитивања показала су да је анкетиране бираче била срамота да признају да ће гласати за Трампа, па су свесно лагали у анкетама.

Screenshot_10

Уколико би се овде преиспитивало откуд толико лоше процене из 2012. једна од теорија могла би да буде да је то управо због таквих процена. Општа је оцена да су изборе 2012. године одлучили 100.000 “белих листића“. Са том проценом сложио се и Срђан Богосављевић, директор Ипсоса. За оне који се сећају, Борис Тадић није био нарочито омиљен у једном делу сопственог бирачког тела, и то су они људи који су остављали неважеће, беле листиће, или уопште нису изашли на изборе, рачунајући да ће он свеједно победити. Да истраживања нису предсказивала тако убедљиву победу Тадића од 58 одсто, бели листићи вероватно не би постојали.

Screenshot_11

Можда је то један од разлога што неке земље забрањују објављивање истраживања у време предизборне тишине. У Шпанији су таква истраживања забрањена чак пет дана пре избора. Кад већ недовољно мотивисаном бирачком телу унапред предвидите победу једног кандидата, они су још мање мотивисани да изађу на изборе, рачунајући да ће он ионако победити и без њиховог гласа. Да такве процене нису постојале, Тадићеви бирачи не би прецртавали листиће, а била би и већа излазност, што би такође ишло у његову корист.

srdjan-bogosavljevic-N1

Данас су, наравно, ствари другачије. Разлика између кандидата фаворита је већа него на првом кругу избора 2012. године, кад скоро да није постојала (Тадић 25,31%, Николић 25,05%). Али, поново се ствара утисак да је све готово, и да излазак на изборе скоро да нема смисла. Тако ће вероватно поново гласати само они који су сигурни у своје кандидате, док ће остали апстинирати. За “беле листиће“ ове године неће бити потребе, јер ће ти гласови отићи Белом Прелетачевићу. Суштина тога је свеједно иста.

Аутор: Зоран Грбић

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*