Да ли знате да су ово били наши производи, зашто их више нема?

0

Да је Југославија остала сила, као што је била, многи домаћи брендови били би владари рафова, па уместо Милке, гледали бисмо Бату и Секу, а уместо Фанте сокове Јупи. И не само то, сигурно бисмо, уз моћну државу, нашли пут до светског врха. Подсећамо на неке од ових брендова.

Боросане

Некада давно ниси могао да бираш. Биле су само двије опције: плава или бела. Биле су део радне униформе избачене на социјалистичко тржиште као медицинска и ортопедска обућа, женске радне ципеле које су се продавале под рекламним слоганом ‘Рад је одмор целог дана у обући боросана’.
Многи их данас копирају, па су отворени прсти и пета, некада заштитни знак боросана, данас прави хит. Верзију боросана данас има Лакоста и непревазиђена Kоко Шанел.

БРИОН

Kласичан, добро познат, опојан мирис из кафене, мале, пластичне бочице, са препознатљивом жутом налепницом, био је део купатила и козметике свих Југословена.
Данас су га углавном замјениле луксузније, модерније, тешке бочице, које коштају неколико пута више.
Уопште, козметичко тржиште потпуно је препуштено страним произвођачима. Па су тако некадашње диве козметике – Невену и Мериму, заменила звучнија, страна имена.

 

ЖВАKЕ – турбо, чунга лунга

Постојало је доба када није важило: „Е за ово не може ни жвака да се купи.“ Итекако је могла, и то каква. Ако сте љубитељи великих балона, куповали бисте турбо жваке, а ако бисте желели неку занимљиву сличицу тете са трафика насмејано би понудиле препознатљиве, шарене чунга-лунга жваке. За оне млађе, ту је била мирисна пластична туба – жвазбука. Иако пуне шећера, или баш због тога, биле су омиљене међу малим Југословенима. Данас су углавном део носталгије, док поред каса налазимо паклице здравијих али ”хладнијих” жвака.

УДАРНИK ЧАРАПЕ

Сећате се Виолете из Бољег живота? Наравно да се сећате. Kо год је запамтио њену коврџаву косу, песак у њеном гласу, дуге ноге, морао је да запази и најлон чарапе које је рекламирала ова заносна глумица. Чињеница да нпр. у Русију највише извозимо хулахоп чарапе, говори у прилог тврдњи да су и чарапе компаније Ударник могле да носе и светске диве, и да заиста постану бренд! Данас су их замениле неке лошије, неке и боље, а наше маме ће сигурно памтити ову робну марку и сваку данашњу упоређивати са њима, јер квалитет се памти.

СМЕДЕРЕВАЦ

Ретка је била кућа чије просторије није грејао чувени Смедеравац. Иако су сада заступљеније другачије, модерније верзије и грејања и спремања хране, сигурно смо у овом бренду могли да парирамо електронским али и дивовима беле технике уопште. Данас се налазе у подрумима станова, или у још по некој кући, где су се ствари итекако чувале, неке одавно замениле новим и модернијим, а Смедеревац и даље парира времену и греје породичне домове.

Томос

Некада је 3000 радника производило око 100.000 мотоцикала годишње, а данас у Томосу ради 25 радника, а возила се испоручују према наруџби, без гомилања залиха. Данас их гледамо у старим југословенским филмовима, где их углавном возе поштари. Данас, када не виђамо ни Томосе, ни поштаре, остаје нам да се запитамо – да ли је ова марка могла да буде име у мото свету? Старе делове ових мотора можемо наћи у аутомеханичарским радњама, који подобно замењују покварене делове модернијих и савременијих машина.

 

БЕKУТАН

Чувена македонска крема опстала је на овим просторима, као први избор када је нега бебине коже у питању. Ограничење малог тржишта претворили смо у предност. Увидели смо да можемо ојачати свој положај у регији, где смо препознатљив бренд, у земљама с којима смо културолошки слични те да то морамо искористити – рекао је Живко Мукаетов, председник управе компаније Алкалоид, која је приватизована и у рукама је дионичара.
Но, остаје питање – да ли су ови брендови имали снагу да се наметне и у Европи, али и даље. По квалитету би сигурно заузели водећа места, али можда је и овде, као и код претходних производа, распад земље и финансијски крах окренуо.

Ricochet

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*