Овако је изгледао први салон аутомобила у Београду

0

Први ауто купљен је у Србији 1903. године, и тада је коштао као као солидна кућа на спрат у бољем делу Београда. А само 35 година касније одржан је код нас Међународни сајам аутомобила, који је по затварању могао да се похвали одличном посетом и неочекивано добрим пословним резултатима.

Српска престоница добила је свој сајамски просрор 1937. године.

У септембру је већ одржан Јесењи сајам, а у једна павиљон тада је био издвојен за аутомобилску индустрију. Излагали су Џенерал моторс, Опел, Адлер, Доџ, Ситроен, Харли-Дејвидсон, Бјуик и други… А већ у пролеће наредне године, од 5. до 15. марта, одржан је Први међународни салон аутомобила у Београду, са излагачима из САД, Немачке, Француске, Енглеске, Италије, Чехословачке, Аустрије и Белгије.

Отварању приредбе београдске новине посветиле су по две и по три странице. Опширно су цитирани говорници – покровитељ Салона био је малолетни краљ Петар ИИ – али су до детаља описивани и модели. „Поглед нарочито зауставља елегантни Спорт-Родстер-Kрајслер, па врло фини Спорт-Пакар… Павиљон бр. 3 красе Вилис типичан по своме кукасто избоченом хладњаку са горњим чеоним делом јако истакнутим, а Студебекер импозантан у својој озбиљној и мирној линији“.

Укупно је био заступљено 108 произвођача, а уз путничка возила били су изложени и камиони, трактори и мотоцикли, а специјалну атракцију представљао је зглобни аутобус – „два аутобуса спојена хармоником, један има снажан мотор а други представља приколицу“ – чију је куповину од фабрике „Алфа-ромео“, и увођење у градски саобраћај оптимистички најавио градоначелник Београда.

Ова изложба послужила је као добар повод ентузијастима међу новинарима да се још једном заложе за модернизацију земље. „Време“ пише: „Испред Југославије са 12.000 аутомобила, далеко су Данска, Аутрија, Пољска, Маџарска, Грчка. Kолико је ово мала цифра аутомобила за Југославију најбоље ћете осетити кад вм кажем да цела наша земља има ман је аутомобила негоград Букурешт у суседној нам и пријатељској Румунији.“

„Политика“ је, опет, била окренута сличицама из живота: „Пред једним луксузним колима цдела једна породица чита сат загледа сваки део аутомобила. Мама по неколико пута седа за волан, а деца цупкају на седиштима, док отац зналачки отвара и затвара поклопац на мотору. Затим почиње погодба, дуга и тешка, пошто у њој и жена учествује.

– Ипак сте скупи.. Толики новац, то су паре. Kућу могу да сазидам.

– Али не можете у њој да се возите. Kућу купите доцније, кад остарите. А сад, док сте млади, за вас су кола.

Госпођа је побеђена, посао је склопљен!“

Први међународни салон аутомобила у Београду посетила је и краљица-мајка Марија са сином Петром. На посебном штанду „Форд“ је изложио „линколн зефир“, направљен „по Њеној жељи и делимичној концепцији за Њено лично руковођење“. Удовица убијеног краља Александра Kарађорђевића, наиме, била је страствени аутомобилиста. Често је возила и мужа, била је позната по маратонским вожњама од Београда до Букурешта, а у неколико наврата је из југословенске престонице аутом одлазила у Париз!

 

 

Курир

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*