Прилика да се неко „УГРАДИ“? Стари савски мост нису срушиле Швабе, руши га ова власт!

Уместо реконструкције, након 75 година, руши се Стари савски мост и гради нови; Грађани моле: Мост "преживео" Други светски рат, нека га не руши ни власт

0

Према прошлогодишњим најавама градоначелника Београда Синише Малог, у ово време требало је да почне реконструкција Старог савског моста. Ипак, уместо реновирања, мосту који је спасен у Другом светском рату, 75 године касније следи рушење. Власт у престоници планира да уместо постојећег сагради нови мост који ће изгледом подсећати на актуелни.

Уместо реконструкције која му се смешила, Стари савски мост ће ипак бити сравњен са земљом тј. водом, а потом подигнут нови. И није то први пут да трамвајском мосту прети рушење.

Немци који су га током Другог светског рата и подигли, покушали су да га по одласку минирају. У томе их је те 1944. спречио Миладин Зарић, београдски учитељ, пресекао ашовом жице детонатора.

Зато је око 400 грађана 2014. главном граду предало петицију да некада мост Принц Еуген добије име српског учитеља. Престоница није ни прихватила ни одбацила ту идеју. Али је, у међувремену, смислила нову – да ћуприју вреди рушити.

Ако већ то није учинио рат, нека то не ради ни власт – моле грађани, потписници петиције и подсећају на зашто је ово архитектонско здање београдски симбол.

„Има огромну историјску вредност као једини мост који је сачуван у Европи који су Немци покушавали, али нису успели да сруше. Тако да уништавање тога моста јесте уништавање традиције и уништавање историје овог народа“, каже Никола Радосављевић из Удружење грађана „Имамо план“.

Баш због народа градимо потпуно нови мост, објашњава архитекта престонице. Главно разлог су, уверава, гужве. Каже, Београђани ће уз трамвајске, добити по две ауто траке, стазу за бициклизам, али и шетњу.

Љубитеље традиције, урбаниста главног града, подсећа да су Немци градили на десетине оваквих мостова и да они не одговарају условима ни друмског, ни речног саобраћаја 21. века.

„Ти услови који су данас на снази, а који нису били на снази у току Другог светског рата када је подигнут тај мост, једноставно захтевају да се прошири тај пловни пут и просто је немогуће задржати стубове моста на месту на ком се они данас налазе. Треба рећи да су шипови моста који се рецимо налазе испод пилона тог моста дрвении да су и они у јако лошем стању. У сваком случају, чак и да се задржава тај распон моста и на том месту да се задржавају пилони морало би да се све то реконструише, да се све демонтира и поново монтира“, објашњава архитекта Града Београда Милутин Фолић.

Конкурс за идејна решење је при крају. Спекулише се да ће нови мост бити на два нивоа, у сваком случају услов је да бојом и обликом подсећа на актуелни. То, компомисно решење, аминовао је престонички Завод за заштиту споменика културе. Камен темељац се очекује половином 2018.

Н1

ПОСТАВИ ОДГОВОР

*